יום שני, 6 בספטמבר 2010

הכל בגלל כדור קטן הכל בגלל כדור

מפרסתו הימנית,
של סוס קרבות דוהר
בבוקר צח וזיווני,
נפל פתאם מסמר.

הכל בגלל מסמר קטן
הכל בגלל מסמר.

אז פרסתו הימנית,
של סוס קרבות דוהר
נפלה גם היא,
נפלה גם היא
כנפול אותו מסמר.

הכל בגלל...

צלע על רגל ימנית,
אז סוס קרבות דוהר
וחץ מהיר ופחזני,
ביתר אותו ביתר.

הכל בגלל..

נפול נפל אז הרוכב,
מסוס קרבות דוהר
והאויב, והאויב
קדימה הסתער.

הכל בגלל...

הובס הקרב נפלה העיר,
כסוס קרבות דוהר
וכל השיר, וכל השיר -
חדל בגלל מסמר.

הכל בגלל...


 בכתבות רבות, בארץ ובעולם, סופר על קורס העריכה הציונית בוויקיפדיה של מועצת יש"ע. ויקיפדים ותיקים חברו למאמץ המאורגן להטות פוליטית את ויקיפדיה, ועל אף התממותם כי מדובר בקבוצת אנשים שוחרי טוב שלא הטייה בראש מעיניהם, אלא תרומה מאוזנת, נראה כי מעטים בלבד, אם בכלל, השתכנעו מהערכתם האופטימית את צאן מרעיתם. והנה, מספר שבועות לאחר תחילת הפרוייקט, מסתבר שעדר הכבשים הוא אולי לא עדר של ממש, אבל הוא גם לא של כבשים. אולי יותר של זאבים בעורות כבשים. המעניין הוא שבעוד שתורמים חדשים לא רבים מנסים להטות את מרחב הערכים, זריקת העידוד המריצה בעיקר עורכים קיימים מצידה הימני של המפה הפוליטית לשוב ולפתוח פצעים ישנים בתקווה שעם צבא המתנדבים, להם הובטחו פרסים ואולי יותר מכך, יהיה בכוחם לשנות החלטות ישנות וקונצנזוסים מקובלים. 


כך, למשל, נפתחה לה הצבעת מחלוקת האם לכתוב את הערך על תנועת "אם תרצו." אנשי התנועה איימו בעבר בתביעה משפטית אם לא ינתם להם לעצב את הערך כרצונם, וכעת אנשי ימין המסתתרים מאחורי כינויים אנונימיים פועלים לכתיבת הערך, על אף שהאיום נשאר על כנו, ובכך הם מסייעים למנגנון האיומים וההפחדה של תנועה זו. כך, למשל, חזר משתמש שנחסם מעריכות בשל תוקפנותו האידיאולוגית לערוך ערכים פוליטיים, כפי שהותר לו בתום תקופת צינון. והנה, בחסות הרוח הגבית החדשה והיעדרותם של שומרי החומות הוא שב וחוזר על עריכותיו הישנות: הופך את העליה ההמונים לפלטי ארצות ערב בכרונולוגיה של תולדות היישוב, ממלא דפי שיחה בכותרות פולמסניות, מנסה לחזור ולהכתים את ערביי ישראל כולם באג'נדה של קבוצה קיצונית מתוכם ועוד. חזרה מדוקדקת על פעולותיו בטרם חסימה. 


כך למשל, משתמש ותיק מנסה לבסס את מעמדה של ירושלים המאוחדת כבירת ישראל באמצעות הוספת הצבעות סמליות בארצות הברית לפסקת הפתיח. כך משל, מספר משתמשים מנסים להטות את הערך על מדיניות תג המחיר על ידי הורדת עובדות לא נעימות ושמות לא מחמיאים, או לא מוחמאים. כך, למשל, שוב מתעוררות הטענות המצחיקות על התרגום הנאות מאגלית של הקרן החדשה לישראל ועל אופי הארגונים להן היא תורמת. כך, למשל, התעוררה מערכה על קטלוג "בצלם" כארגון שמאל. כך למשל ערעור על חשיבות הערך על תנועת הנוער של מר"צ.


אז מי המועמד המוביל לקבלת פרס הטיסה בשמי הארץ בכדור פורח? האם הטיסה כוללת ביטוח שמא יפילו אותו בני דודינו על מנת לפגום בשיחות השלום שממשלתנו ניגשת אליהם בנפש חפצה? ולבסוף, האם יש חובת הזדהות בעת קבלת הפרס, או שמא תורם אנונימי, או בעל כינוי בלבד, יכול לקטוף את המקום הראשון גם כן?


הכל מתחיל מתיקון קטן פה, מערך קטן שם, אבל בסופו של דבר העובדה הלא נעימה היא שארגון פוליטי פעל בפומבי להחדיר עורכים פוליטיים על מנת לקדם את עמדותיו בוויקיפדיה. לא רק שהדבר נסבל, הוא אף זכה לשיתוף פעולה מאנשי ימין ויקיפדים וממשתמשים מתנחלים. ערב ראש השנה לפנינו והשער עודו פתוח על מנת לקבל את התנצלותם בפני כלל קהילת הקוראים לה עשו שירות דוב בסייעם להפוך את ויקיפדיה למקום לא רלוונטי חיפוש מידע על תולדות ישראל. כל שנותר להכריע הוא האם זו עברה של אדם כנגד חברו או כנגד המקום.

13 תגובות:

יורי אמר/ה...

מוזר שפוסט שמוקדש כולו להטיות פוליטיות מתעסק רק במה שנתפס כהטיות של הימין. כאילו אין הטיות גם בצד השני. מצחיק, אבל עושה רושם שהפוסט הזה בעצמו מוטה פוליטית.

אהרן בן טובים אמר/ה...

הרשומה איננה "מוקדש[ת] כול[ה] להטיות פוליטיות" אלא לניצני התוצאה של ניסיון מוצהר של ארגון פוליטי להשפיע על תכני ויקיפדיה. אחרי תקופה ארוכה של התמקדות ביחסים הפנימיים בין הוויקיפדים והשפעתם על הקהילה היוצרת את הידע, רשומה זו מוקדשת לניסיון התערבות חיצוני ב"וויקיפדיה העברית כסביבה של יצירת ידע", בהתאם האופן הגדרתי את הבלוג הזה מימים ימימה.

אנונימי אמר/ה...

בדיוק להפך. כבר זמן רב שיש מפעיל ממלכוד 22 שיחד עם חבריו משתוללים במרחב הערכים ומטה ערכים לכיוון השמאל הרדיקלי, ופתאום ההיסטוריה של מדינת ישראל בויקיפדיה נראית דומה לספריהם של תום שגב ואילן פפה. מעניין שמדובר באותו מפעיל שהוא היחיד שמונה למרות למעלה מ-30% מתנגדים (מה שהביורוקרט המוביל אמר לאחרונה במזנון שלא אפשרי).

טרול רפאים אמר/ה...

כרגיל בבלוג הזה, אין דבר פרט להשמצות - לא נמאס לך? הדרישה שלי לכתוב על אם תרצו היא תרומה למנגנון האיומים וההפחדות!? זאת הרמה שאתה רוצה בוויקיפדיה?

מיגל אמר/ה...

לאנונימי משמיץ השמאל,

דבר ראשון ליוסאריאן כבר אין כמעט חברים. את רובם הבריחו הימנים והחרדים באלימותם ולאומיותם.

דבר שני, את השמלנים בוויקיפדיה לא מממן גוף חיצוני. אין גוף פוליטי שמגייס אותם, תומך בהם ומחלק להם פרסים.

דבר שלישי, המעניין הוא שבעוד שהשמאל הישראלי הוא במשבר, הפשיסטים מהימין מחקו את השמאל לחלוטין ועבורם כל מי שאיננו לובש חולצה חומה ועוקר עצי זית של חקלאים מסכנים הוא "שמאל קיצוני". כל ניסיון לסטייה מהנרטיב של ליברמן הוא "פוסט ציוני".

זו צורת חשיבה שהיא אפילו עלבון לימין, וזה אתגר לא מבוטל להעליב את האינטיליגנציה של הימין...

עכשיו זה משתקף גם בוויקיפדיה, ועוד חלקה טובה בישראל הולכת לאבדון בעקבות השתוללות הלאומנות והפשיזם הזרים כל כך ליהדות ולציונות, והאופייניות כל כך למפעל ההתנחלויות ולפירותיו הבאושים.

אהרן בן טובים אמר/ה...

טרול רפאים,

דבר ראשון, מכיוון שלך לא נמאס לקרוא אינני אלא משרתם הצנוע של גחמותיך ותאבותיך הכמוסות.

דבר שני, הדרישה הלך לכתוב על "אם תרצו" בעיתוי זה, בעיצומה של תחרות נושאת פרסים על עריכות ימניות, היא אכן תרומה לתגמול אלימות הימין הפוליטי ולפתיחת השער לזליגתו לוויקיפדיה.

זאת, מסתבר, הרמה, וליתר דיוק, ההטייה האידיאולוגית, שאתה רוצה בוויקיפדיה.

מירו אמר/ה...

טרול רפאים,

מצחיק שיש לך דרישות על מה לכתוב ועל מה לא לכתוב. הרי אתה לא תרמת דבר לוויקיפדיה כבר שנים ארוכות, ואתה קריקטורה של אנכרוניזם ושמרנות שמבכה בכל הזדמנות את הימים בהם הייתה לך ולחבריך שליטה מוחלטת במנגנון ייצור הידע ובהתנהלות הקהילה, ולא רק שליטה רבה.

זיקנתך מביישת את נעוריך, וגם אלו לא היו משהו

אנונימי אמר/ה...

תגובתו של מיגל, שכמובן מנותקת לחלוטין ממה שטען האנונימי, מצביעה על הבועה בה חי. העיקר שכמו קאטו הזקן חוזר על המנטרה שההתנחלויות אשמות בכל... פשוט נלעג.

אנונימי אמר/ה...

הדבר היחיד שמסקרן בכל העניין הזה הוא איך זה לא קרה עד עכשיו.

הרי הקרקע כבר הוכשרה לפני מספר שנים - חוקי נמ"נ שווים כקליפת השום בוויקיפדיה העברית. "דור המייסדים", שמעולם לא היה נטול אג'נדה, דאג למסמסם לכדי לא-כלום.

החתירה לנייטראליות, העקרון הכי בסיסי בוויקיפדיה באנגלית - מעולם לא התקיים בזו שבעברית. ויותר מזה, לאף אחד (מהשמאל ומהימין [היהודי, כמובן]) זה מעולם לא הפריע.

אפשר גם, בקלות, להבין מדוע - הרי אם יתחייבו לעקרון הזה עוד עלולים להגיע לוויקי בעברית מלא ערבים ולהוסיף את דעתם לדיון (רחמנא לצלאן).

אנונימי אמר/ה...

בן טובים, מתי תספר לכולנו תחת איזה שם אתה כותב בוויקיפדיה העברית? האם לא הגיע הזמן לחשוף האם אתה מפעיל? מפעיל לשעבר? ויקיפד רגיל? ויקיפד שהתמודד בלי הצלחה במפעיל נולד? הביקורת שלך תשפיע הרבה יותר אם ידעו מה בדיוק תרמת לוויקיפדיה העברית.

אהרן בן טובים אמר/ה...

עדיין לא הגיע הזמן.

אנונימי אמר/ה...

אבל מתי זה יגיע? כבר שנים שהסקרנות אוכלת אותנו.

דהסמרקר אמר/ה...

האמת שלא מזמן קיבלתי באימייל בקשה מארגון שמאלני אנטי ציוני לפעול להרמת קרנם של כפרים בדואים לא מוכרים בתוך הויקיפדיה העיברית.
אמנם , ניסיונם של עלובי החיים האלו , לא היה מתוקשר כמו זה של מועצת יש"ע, אבל גם כאן ניתן לסמוך על התיקשורת שתוקיע את אנשי ההתישבות ותכסה על שודדי הקרקע ושודדי הצאן.
חוץ מזה, שמחתי לשמוע שליוסאריאן לא נשארו חברים, למרות שלעניות דעתי מדובר על משאלת לב, יותר מאשר על עובדות.

כה לחי על הבלוג החשוב.