יום שני, 20 בספטמבר 2010

שווה ציטוט: ממתי אסור להעביר ביקורת בוויקיפדיה?

לא נגענו:

אין לו סיכוי? אל תהיה כל כך בטוח יוסאריאן. מצד אחד יש לנו מפעילה שבעברה הפרות זכויות יוצרים בין החמורות שידעה ויקיפדיה, ניסיונות טיוח של הפרשה הכוללים שקרים, ומצד שני יש לנו את גילגמש, שהספיק לעשות בויקיפדיה קצת יותר ממנה ועם כל מגרעותיו, מעולם לא נתפס בהפז"י או משהו דומה. למה הוא צריך לשמוע ממנה זלזול כזה והטפות מוסר? מאיפה היומרה הזאת מגיעה בכלל. לכתוב ערכים היא לא יודעת, בלנטר היא גרועה (לא יודעת להפעיל שיקול דעת מתי יש לקבל עריכה של אנונימי ומתי יש לדחות אותה), בורריות היא לא יודעת לנהל (שני ויקיפדים מתווכחים האם לכתוב א' או ב'. כולם מסכימים שג' היא האפשרות הגרועה ביותר. נחש איזו אפשרות היא בוחרת) ועכשיו מתברר שגם שיקול הדעת שלה בשאלה מתי יש מקום להגן על ערך ומתי לא, לקוי. נוסיף לכך את השמועות (ידוע לכל שזה יותר משמועות אבל לא משנה) על הקשרים החברתיים (קליקות, פטרונאז' תקרא לזה איך שאתה רוצה...) שהיא רוקמת מאחורי הקלעים כדי לקדם את עצמה, ואני בטוח שרבים יגיעו למסקנה שמדובר במפעילה שאולי עדיף לנו לוותר על שירותיה.
 בעבור הערה זו נחסם הכותב, וכשנטען כנגדו שהביקורת שלו איננה לגיטימית השיב כך:

הפרשה המדוברת לא נסגרה עד היום. סקרלט מעולם לא הסבירה את מניעיה להעתקות המאסיביות שהיא ביצעה אלא הלכה והסתבכה בתירוצים שונים ומשונים (ולפחות אחד מהם התברר כשקרי) שנשמעו פחות ופחות היגיוניים ככל שחלף הזמן. אם היא הייתה אומרת פעם אחת "כן העתקתי ביודעין, טעיתי, אני מצטערת" הייתי מקבל את זה ולא חושב להעלות את הנושא הזה. אבל היא מעולם לא עשתה את זה ואין לי שום כוונה לשתף פעולה עם אלה שמנסים להפוך את אזכור הנושא הזה לטאבו. היא פגעה בויקיפדיה פגיעה קשה ועד היום היא ממשיכה לשחק אותה תמימה. אני חושב שהדבר הזה אומר עליה הרבה וזאת זכותי המלאה להגיד את זה בפומבי.

על אף הסבריו, דבריו היו חריפים, ואולי נכון היה לחסמו בגינם. הדבר לא גורע מאמיתות הטענות ולחשיפת האמת יש מחיר.  וכל זה שווה ציטוט בעיקר בשל דבריו של הכותב בדיון בדף הבירורים. כששטח את טרונייתו הפיקה מקלדתו פנינה נוספת הראויה לתואר "בדיחת היום":
אכן, מדובר בביקורת על פעילותה של מפעילת מערכת, וכמו כל ביקורת לא נעים לשמוע אותה אבל ממתי בדיוק חל איסור להעביר ביקורת?

חלף יום כיפור ואפשר להתחיל למלא את רשימת החטאים לשנה הבאה.

13 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ישששששששששש! עוד פוסט שלי ורק שלי!
ויווה לה בן טובים :))

טרול רפאים אמר/ה...

וואו, איזה הפתעה מרעישה - גם מפעילי מערכת אינם מלאכים, אכן הפתעת המאה. אבל אני יודע שההפתעה הבאה תהיה קשה אפילו יותר, כך שכדאי שתשב לפני הפסקה הבאה.
ישבת?
מפעילי מערכת גם אינם שדים, הם בסה"כ בני אדם. כן, באמת קשה להאמין, אבל זאת האמת, שאני קם בבוקר אני לא רואה את הקרן וגם שראיתי את האחרים, גם להם לא היה.
אכן גילוי מזעזע.

אהרן בן טובים אמר/ה...

תגובתו של טרול רפאים היא דוגמה יפה לדמוניזציה של הגורמים הראקציונרים בוויקיפדיה שאינם בוחלים בשום טקטיקת דיון פסולה להפוך את טיעוני היריב לגרוטסקים עד כדי אבסורד, כדי שיוכלו לתקוף אותם. עם הטיעונים האמיתיים, הרי, אין ביכולתם להתמודד.

כך, בייצוגו של טרול רפאים את הרשומה והדברים המצוטטים בה, הופכת ביקורת על מפעילת מערכת מסויימת, בשל מעשים מסויימים והערכה על אופן תפקודה, לטענה חסרת שחר כאילו כל המפעילים מושחתים, או גרועים, או משהו בדומה לזה.

רק שלא זה מה שנטען. הטענות הן ממוקדות ביותר. תגובתו ההיסטרית, שההומור הדלוח לא מצליח להסתיר, מעידה על נכונות הדברים יותר מכל.

וטרול רפאים, איש איננו מתפלא שאינך רואה את הקרן המבצבצת ממצחך שלך ומאלו של עמיתיך (דימויים מקמפיין שינאה אותם אתה מייחס לעצמך, ואיש לא ייחס לך אותם - עוד טקטיקת דמוניזציה של המחנה הראקציונרי) - זה לא אתה. זה הטבע אנושי.

אנונימי אמר/ה...

ועכשיו יש לינץ' מאורגן על יורי בדף הבירורים. ומי המצביעים הראשונים בעד הרחקה לצמיתות? דוד שי שנמצא עם יורי בסיכסוך כבר חודשים (ולא חשב שיש פגם בשיקול דעתו, למשל), ושלושת חברי החונטה, שלפחות שניים מהם לא כותבים ערכים בכלל והשלישי כתב קצת לאחרונה אחרי שהתאושש מאיבוד זכות ההצבעה שלו מרוב חוסר פעילות וזאת בשם "שלוות נפשם של כותבי האנציקלופדיה" כלומר מנטריה, כלומר מפקחיה, כלומר אלו שהפכו אותה למשחק כוח וירטואלי, כלומר אלו שלא רוצים שיעבירו עליהם ביקורת ויגבילו את כוחם.

אנונימי אמר/ה...

וזה שיורי רודף את המפעילים ונשבע למרר לסקרלט ודוד שי את החיים זה כמובן בסדר גמור.

אנונימי אמר/ה...

זה לא בסדר גמור שיורי ממרר למפעילים את החיים. אבל גם לא בסדר גמור שביקורת מותר להעביר כל עוד זה לא נוגע לפטרונאז', זה שמחזיק את מספר הטלפון של הביורוקרטים בחיוג המהיר. החסימה של יורי הראתה איך ביורוקרט(ים) מגן שוב (כי טעות לעולם חוזרת) על מפעילה שכל מילה שיורי אמר עליה, בסלע. הבדיחה הכי גדולה בבירורים היא משפט של מפעיל ותיק - "חשבתי וקיוויתי ועודני מקווה שהדיון האחרון, בו ויקיפדים מכל קצוות הקשת הקהילתית שלנו אמרו לו שהוא טועה". אז כדאי שיביט ויראה איזה קצה של קשת בדיוק מצביע על חסימה לצמיתות וחסימה לשלושה חודשים.

אנונימי אמר/ה...

דווקא בדיון שלפני הדיון הנוכחי (וזו הכוונה במילים העבריות "הדיון האחרון") כולם בלי יוצא מן הכלל אמרו ליורי שהוא טועה. מזלנו שבוויקיפדיה הכל מתועד.

אהרן בן טובים אמר/ה...

לא ממש הכל מתועד: הרי המיילים, שיחות הטלפון, המסרונים ושיחות הצ'ט לא ממש מגיעות לידיעת הקהל הרחב...

אנונימי אמר/ה...

ומה תמצא במיילים (שקשורים לדיון הנוכחי), שיחות הטלפון והמסרונים? רנדום כתב לסקרלט שהיא מפעילה גרועה? PRRP צלצל לדוד שי ואמר לו שלא יחסום את יורי?

בן טובים, אל תנסה להסית את הדיון ולכוון לפטרונז'. האנונימי ציין "כולם בלי יוצא מן הכלל אמרו ליורי שהוא טועה."

אתה לא מוכרח להתיחס לזה כמובן. אתה תמיד תשמח לעוות ולגנות בשם הצדק כמה חברים בויקיפדיה.

אהרן בן טובים אמר/ה...

במיילים הקשורים לדיון הנוכחי תמצא את שילהוב הלהבות מאחורי הקלעים, את גיוס החברים (המפעילים) להצביע באופן שיביא לחסימתו של יורי לצמיתות ובכך להשתקתו ואת תיאום העמדות והמסרים ועוד.

מראש כתבתי בפוסט עצמו שיורי הגזים, אבל הסיפור האמיתי כאן איננו יורי, אלא ניסיונות השתקתו.

את לא מוכרחה להתיחס לזה כמובן. את תמיד תשמחי לעוות ולגנות בשם "יחסי חברות בין חברי הקהילה" כמה חברים בויקיפדיה שיש להם קצת ביקורת על האופן בה היא מתנהלת.

אנונימי אמר/ה...

כתבת שורה קטנטנה כהוכחה שאתה כותב מנקודה אובייקטיבית, והמשכת "לבקר" את הויקיפדים הלא נכונים.
אני מציע לך לעבור על כל הויכוחים שיורי התערב בהם וכלל לא היה קשור מלכתחילה.
אני בספק אם תוכל.

אנונימי אמר/ה...

ועכשיו צריך לשבת ולראות את המהומה בבירורים. מזעזע איך שוב יש התגייסות לוביסטית למען משתמש שמבצע עבירות חמורות ביותר. רק חבל שזהות הלוביסטים לא מפתיעה במיוחד. מה דעתך על זה בן טובים?

אנונימי אמר/ה...

אף מילה על הבחירות?