יום חמישי, 24 בינואר 2008

דברי פתיחה (הצהרת כוונות)

ניתן לזלזל בה או להעריך את כותביה, להרים את האף ולסובב את הראש או להתיישב ולקרוא במרץ, אבל אי אפשר להתעלם מהתופעה הוירטואלית הזו: ויקיפדיה העברית כאן, והיא כאן על מנת להישאר. ויקיפדיה, על כל חולשותיה, הפכה לאחד המקומות הראשונים לחיפוש מידע ברשת, הן בצורה מודעת ומכוונת והן בצורה עקיפה, כלומר באמצעות מנועי חיפוש אחרים המציגים תוצאות מוויקיפדיה. מימדיה אולי מתגמדים ביחס לאחותה דוברת האנגלית, אולם ביחס לאנציקלופדיות כתובות בעברית היא מרשימה ביותר. לא מפתיע שקהל הקוראים בעברית זקוק לה. הדבר נכון עוד יותר לגבי קוראים צעירים, שעברית היא להם השפה היחידה לחיפוש מידע. בקיצור, ויקיפדיה היא מקור מידע מרכזי, שחלקו בעוגת המידע המקוונת הולך וגדל.

בלוג זה יוקדש להרהורים שונים על אופן ייצור הידע בוויקיפדיה. עניינו בתהליכים שמאחורי הקלעים שמעצבים את פניה של האנציקלופדיה המקוונת החופשית הזו. על אף שמרבית המידע הזה גלוי בדפי השיחה וההיסטוריה של האתר, מרבית הגולשים שאינם מהווים חלק מקהילת הכותבים אינם מודעים לו, או אינם טורחים לקרוא אותו. יותר מאשר דיווח עיתונאי על המתרחש סביב פרשיות ספציפיות, יוצגו ניתוחים (סובייקטיביים, כמובן) על מגמות ארוכות טווח המעצבות את פניה של ויקיפדיה.

הכותב (אני) הוא ויקיפד פעיל, חלק מהקהילה, הנמצא בה כבר מספר חודשים נאה. כבר כתבתי כמה וכמה ערכים, השתתפתי בויכוחים והשמעתי קולי בהצבעות שונות. יחד עם זאת, מידת הפתיחות בוויקיפדיה לביקורת מוגבלת, וגם כאשר היא מושמעת לעתים רחוקות היא גוררת שינוי מעשי. זאת ועוד, ויקיפדיה היא אנציקלופדיה, והדיונים בה אמורים לשקף דילמות מקצועיות, ולא אכסניה לפוליטיקה וירטואלית או לניתוח עצמי. משום כל אלו את הרהורי אני מעדיף לכתוב כאן, במקום חיצוני.

מבחינה אישית כתיבת בלוג חדשה לי, ואני רואה בה יציאה להרפתקה אישית וקולקטיבית. אני יכול רק לקוות שיהיו מי שיצטרפו אלי למסע, או לכל הפחות, שימצאו עניין בדיווחים ממנו

אין תגובות: