יום שבת, 8 בנובמבר 2008

קרובים קרובים

כל מני קרובי משפחה מסתופפים יחדיו בצילה של ויקיפדיה העברית. בעוד שהמדיניות הרשמית רואה בכל משתמש ומשתמש פרט יחידני ואוטונומי הרי שלא ניתן להתעלם מהעובדה שבפועל, בוויקיפדיה כמו גם בעולם הממשי שמחוצה לה, לא כך הם פני הדברים. קשרים שכאלו קיימים בין מספר אחים הפועלים במקביל, מספר הורים וילדים וכן זוגות הנמצאים בקשר זוגי כזה או אחר. הדבר מעלה כמה נקודות למחשבה:

בעיית היעדר הגילוי הנאות: הבעיה בעלת שני היבטים. ראשית, העובדה שקרובי משפחה אחדים כלל לא טורחים להודיע שהם נמצאים בקשרי משפחה עם ויקיפדים אחרים. לעתים קיימת הנחה סמויה שהדבר ידוע ולעתים אכן זה המצב, לפחות כלפי הוויקיפדים הוותיקים, אולם לא כולם כאלו. שנית, יש העושים שימוש בתבנית בדף המשתמש שלהם המעידה על כך שלמשתמש יש קרובי משפחה הפעילים גם הם בוויקיפדיה. ומה הועילו חכמים בתקנתם אם לא ידוע למי בדיוק הם קשורים? הדבר מהווה תרגיל של "ללכת בלי ולהרגיש עם" - לכאורה מתקיים גילוי נאות ובפועל הוא לא מגלה דבר.

בעיית היעדר משוא הפנים:
בין אם הדבר ידוע ובין אם לא, ישנה בעיה כאשר שני ויקיפדים הנמצאים בקשר קרבה משפחתי או אחר משתתפים יחדיו באותו הדיון ומחזקים זה את דבריו של זה. זו, אולי, הבעיה הקשה ביותר והקלה ביותר גם יחד. קשה משום שאין לה פתרון וקלה מאותה הסיבה. יחד עם זאת, אין שום צדק או היגיון בכלל שיאסור את ההשתתפות וכל שנותר הוא להיות מודעים לפוטנציאל הבעייתי וכשמתעורר חשש להיות מסוגלים להעיר עליו. חשוב לא פחות שבמקרים בהם קרובי משפחה נמצאים בוויכוח עם ויקיפד אחר, לרוב חדש יחסית, שניכר מדבריו שהוא אינו מודע למשפחה שמתמודדת מולו, יהיה מי שיגלה את אזנו. הבעיה הופכת לחמורה כאשר אחד מהמשפחה הוא מפעיל. כל נותר לקוות הוא שכללי אתיקה יישמרו בידי אותם קרובי המשפחה ביוזמתם שלהם בכל מצב בו הדבר דרוש.

בעיית הרשאות המפעיל:
ברוב המשפחות שאני מכיר בוויקיפדיה לפחות אחד מהם הוא (או היה) מפעיל. או אז הבעיה הקודמת הופכת לבעייתית יותר מחשש שתתקיים השפעה פסולה, מכוונת או בלתי מודעת, על פעולות המפעיל כגון קיבוע גרסה יציבה בוויכוח בו משתתף בן משפחה אחר או חסימת ה"יריב" וכדומה. אם הפתרון לבעיה הקודמת היה תקווה לצנזורה עצמית, הרי שכאן אין בכך די ויש צורך בכלל ברור שאוסר את הדבר ובאומץ לב אזרחי מצידם של מפעילים אחרים שיאכפו זאת בצורה חדה וברורה. הדבר צריך לשמש גם עילה מספקת לפתיחת הליך הסרת הרשאות.

בעיית הטיית ההצבעות והדיונים:
בעיה זו דומה לשתיים הקודמות, אך שונה מהן. מזה זמן רב מגנים בקהילת ויקיפדיה גיוסים להצבעות. כלומר, הקהילה רואה את הסבת תשומת לבם של ויקיפדים ספציפיים לדיונים או להצבעות בעין רעה שכן כך מסתמן רוב מלאכותי לדעה מסויימת כתוצאה מפעילות זו. לא מדובר, כמובן, על פניה למומחה להבעת דעתו או לפנייה כללית, למשל דרך לוח המודעות. אי לכך, זרימת המידע שסביר שמתקיימת בין קרובי משפחה מתפקדת, בלית ברירה, בדיוק כמו גיוסי הקולות הפסולים. גם כאן אין להעיה פתרון של ממש אלא תקווה לקיומה של אתיקה, מודעות, ואולי כשהדברים ברורים (למשל הצבעה כפה אחד רגע לאחר סיום ארוחת השבת) גם לפנייה חיצונית.

בעיית הטאבו:
לבסוף, יש לשבור את הטאבו על העלאת הסוגייה. צריך שיהייה לגיטימי להעיר לבני משפחה כאשר הם נכשלים באחד הכשלים לעיל. צריך שהמידע אודות הקשרים הללו יהיה גלוי וידוע. צריך שיהיה מנגנון ליבטיח גילוי נאות במקום בו הוא לא מתקיים.

לאור הבעיות לעיל נראה שיועיל מאוד לקהילת ויקיפדיה העברית לפתוח בדיון על סוגיית קרובי המשפחה. לא פחות מהעניין שעל הפרק, יועיל לה לדון בנושא שהוא טאבו ואשר מוצג כפרה קדושה אסורה בשחיטה, וזאת לתועלתם של אחדים. הדבר רצוי ביותר בעיקר במקום המתיימר להיות מקור מידע נאור ופרוייקט לדוגמא של שיתוף גולשים ברוח ווב 2.0 ברשת הישראלית. כל עוד הבעיות עומדות על כנן, שני הדברים יבוששו מלקרות.

בקשה חשובה לסיום:
כתבתי נספח לרשומה זו ובה, בשם הגילוי הנאות, פירוט של קשרי משפחה, או קשרים דומים, בין ויקיפדים רבים. למרות זאת אני מתלבט אם לפרסמה: אולי הדבר מהווה פגיעה בפרטיות, אולי זה פשוט לא תפקידי והאחריות מוטלת על כתפיו של כל ויקיפד ווויקיפד. אינני בטוח ועל כן פתחתי משאל קטן ובו שלוש אפשרויות: לפרסם כל מה שאני יודע, לפרסם רק מה שיש לו סימוכין (כלומר כבר גלוי, אבל צריך לחפש כדי לדעת), או לא לפרסם כלל. אני רואה את המשאל כמייעץ אבל אשקול אותו ברצינות. בנוסף, ניתן להביע שם תערומות או להציע הצעות, כמו גם להביא לידיעתי קשרי משפחה שדורשים גילוי נאות (אם כי לא אתייחס באותה המידה של רצינות לקשרים להם יובאו סימוכין, כגון קישור לעריכה בה נחשף הדבר, וכאלו שלא) המשאל יהיה פתוח משך כשבוע מפרסום רשומה זו ולתגובותיכם אודה. את התוצאות אפרסם ובעקבותיהן גם את החלטתי. תודה.

3 תגובות:

Eran Belinsky אמר/ה...

בקשר לסיפא: אני חושב שעדיף שלא תפרסם. אגרגציה של מידע אישי גלוי והצגתה, לא נחשבת, למיטב ידיעתי, למקובלת במסגרת נימוסי רשת.

אנונימי אמר/ה...

צ'מע, ואם מחר משפחה בדואית בת 100 נפשות תצטרף כמקשה אחת לוויקיפדיה, מה נוכל לעשות לה?

אם יש משפחות שפועלות כמקשה אחת הרי זה מצער ויש להיות מודעים לכך, אבל אני לא חושב שאפשר לעשות הרבה.

אפשר כמובן לחוקק חוק אנטי-נפוטיזם שיאסור על מינוי של יותר מבן משפחה אחת לבעל הרשאות מיוחדות, אבל כבר במצב הפוליטי הנוכחי בוויקיפדיה יש למשפחות הרבות יותר מדי כוח מכדי שניתן יהיה להעביר חוק כזה.

אנונימי אמר/ה...

בן טובים, שלחתי לך מייל לכתובת ממנה התכתבנו בעבר.