יום חמישי, 13 באוגוסט 2009

חם

באוגוסט חם. נקודה. ארגונים ירוקים טוענים שבשנים האחרונות אפילו חם יותר מבעבר. סובייקטיבית אני חושבת שהם צודקים. הם מסבירים זאת בנזק שהמין האנושי גורם לכדור הארץ ומביא על עצמו כליה. נראה שהדיון הקיצי שנערך אתמול בוויקיפדיה מחזק את טענתם. ל"מבקרת מערכת" שכמותי קשה להישאר אדישה לנוכח אירועי אתמול בהם הטיחו מפעילי מערכת רפש זה בזה שכן המקרה הוא צוהר למספר תהליכים שאת חלקם כבר סיקרתי בעבר, ואחרים שטרם הספיקותי. האירוע חשף לפנינו רשתות פטרונז', ותיקות כחדשות, דרמה בדמות של צביעות ואכזריות, שוביניזם באחד מרגעי השפל שלו , ואת אוזלת ידם של המפעילים כשהם באים לפקח זה על זה.


תקציר: שני משתמשים החלו במלחמת עריכה על הכללת או השמטת הפגנת ההמונים לתמיכה בקהילה הגאה בעקבות הרצח במרכז להט"ב בערך של תאריך האירוע. שני מפעילים שבאו לטפל בבעיה עשו זאת בדרכים שונות, ביטלו זו את הגנתו של זה, והטיחו זה בזה עלבונות. בקשה בדף הבקשות לחסום אחד מהמפעילים גררה את ביטולה, השבתה ודיון זוטא על חומרת ההתבטאויות. בסופו של יום נחסם אחד משני המשתמשים ודיון קצר במזנון החל בזעקות השבר התקופתיות על כמה המקרים הללו מזיקים לכולם.


שוביניזם: מדי כמה חודשים עולה הסוגיה לדיון במקום זה או אחר. לעתים קרובות נסב הדיון סביב השאלה מדוע נשים מעטות כל כך פעילות בוויקי ו/או התבטאויות מזלזלות כלפי ציבור הנשים. הפעם הטיח מפעיל מערכת בעמיתתו כי "לא צריך לחיות כל החודש במחזור". אמירה זו נאמרה בתגובה לאמירה כלפיו ש"אני מבינה שסבלנות זה לא הצד החזק שלך" וכך לביטול ההגנה ששם על הערך שבמחלוקת. זו עקצה וזה השיב לה ובכל זאת יש הבדל גדול בין שני המקרים. הביטוי המזלזל הראשון, שלא נראה שהיה תמים כלל וכלל, לא היה אלא עקיצה מעצבנת ואישית שלצערנו הרב לא חורגת בהרבה מנורמות השיח הנמוכות בוויקי. אבל אפילו אם חרגה ובכך היוותה השתלחות אישית חמורה, גם אז אין היא מגיעה לקרסוליו של המענה שהיא עוררה. התשובה העוקצנית לא היוותה הערה על מזגה, שיקול דעתה או כישוריה של המפעילה, אלא ייחסה את פעולותיה לתפקודה הביולוגי, למין אליו היא משתייכת - את אישה, על כן נגזר עליך לחיות עם מחזור חודשי ומכאן התנהגותך האימפולסיבית והשגויה. לא כישוריה, לא אופייה, לא שיקול דעתה, לא מזגה - מינה הוא הוא שעמד בבסיס פעולותיה הפסולות. ההיתממות על היות הביטוי מטבע לשון ולא הערה שוביניסטית אינה אלא סמן למידת השוביניזם הקיימת בחברה כולה, לא להיעדרו.

הדבר חמור שבעתיים לאור העובדה שהדבר אמור היה להיות ברור לאותו מפעיל שאך לפני פחות מחודשיים חלק עם הקהילה את דעתו ש "טוב אחות זונה מאחות פמיניסטית" - דברים שעוררו מהומה כבר אז, ובצדק. משום כך הגיעה ההתקוטטות לדף הבקשות ממפעילים, אולם מסתבר שרשתות הפטרונז' חזקות יותר (ויש סוף [לא ממש] מפתיע).


פטרונז' (1): אבל בוויקיפדיה כמו בוויקיפדיה - כל אחד והפטרון שלו, גם בין המפעילים. לימינו של המפעיל שבוקשה חסימתו התייצבה לא אחרת מפטרוניתו הותיקה. אולי מדובר כאן בספיחים של אתנן מפרשיה רחוקה אולם סביר יותר שיחסים עמוקים יותר שוררים בין השניים וכך גם המחויבות של האחת לחלץ את השני מהבוץ. הבושה שבהפעלת הרשת כפולה ומכופלת יותר מהכלימה הרגילה בשני מישורים: הראשון הוא שהמפעילה הדחתה את בקשת החסימה על הסף אפילו לא השתדלה להעמיד פני ניטראלית וחסרת פניות, אלא נופפה בקשריה האמיצים עם המפעיל שאמורים היו להחליט בעניין חסימתו. פעם אחת כאשר כתבה בדף שיחתו: "יקירי, אני מציעה לך לעזוב את הברברת ובכלל אפילו לא להתייחס למי שמנסה לחנך ולבקר אותך. הדיון יאורכב עוד קצת כי בקשת החסימה לא תמולא ואין שום כותרת "מבקש/ת לחנך". תרומתך למרחב הערכים תמיד תבלוט. הכלבים נובחים והשיירה עוברת...נשיקות". בדף הבקשות ממפעילים היא לא היססה לכתוב "עכשיו (תמיד) אני בעד אורי". (לדף הבקשות ממפעילים אין, משום מה, ארכיון, אבל את הגרסה האחרונה לדיון ניתן לראות כאן). אם כך, לא רק שהמפעילה לא הייתה חסרת פניות במקרה זה (ואיבתה ארוכת השנים למבקשת החסימה היא מן המפורסמות גם כן) המדאיג הוא שהיא אפילו לא ניסתה להסתיר זאת, אלא נפנפה בכך בראש חוצות. גם לה, הרי, יש פטרון. ולא סתם פטרון, אחד שרק לפני חודש התבקש להעמיד את אותו המפעיל במקומו בצורה מינורית למדי, אחרי שהשתלח במשתמש אחר, אבל הוא בחר שלא לנקוף אצבע, והמפעיל הפנים היטב את מסר החסינות שניתנה לו.

אגב, גם לפני חודשיים התגייסה אותה המפעילה להקהות את העוקץ שבאמירה השוביניסטית של הקליינט חד הלשון. או אז היא גייסה את נשיותה כדי לנפנף בה ולטעון שאין באמירתו השוביניסטית שכבר צוטטה לעיל בבחינת פגיעה, שכן "אני אישה, ולא מצאתי את האמירה פוגענית. להפך, היא מאוד הצחיקה אותי. אז גברים אל תרחמו עלינו הנשים". בכך היא הוסיפה חטא על פשע בכך שהיא הכשירה אמירה שוביניסטית בשם נשיותה, ולא בפעם הראשונה.


פטרונז' (2): לעומת רשת פטרונז' ותיקה וחזקה זו הנה הרימה ראשה רשת גם בצד השני של החזית. יש מאין, אחרי כתשעת חודשי אי פעילות, צצה לה הודעה סתמית לכאורה בדף השיחה של המפעילה הנעלבת מצידה של יריבתה של המפעילה האנטי-פמיניסטית (סיפור מעניין בפני עצמו לאור הנסיבות השערורייתיות בהן הפכה האחות האובדת למפעילה בעבר והייתה כזו זמן רב עד שנכפה עליה לוותר על סמכויותיה ואוהבת הפכה לאויבת). דף שיחתה של המפעילה הנעלבת קיבל במהרה הודעת תמיכה נוספת שכולה דברי קילוסין כנגד המפעיל השוביניסט. כמובן שניתן ליחס את ההודעה לאיבה עמוקה השוררת בין מביע התמיכה לבין המפעיל שאמור היה להיחסם. ניתן גם להצביע על הצביעות הרבה שבהודעה זו לאור העובדה שהמשתמש שזועק על כל צל הרים של פגיעה בקבוצתו הדמוגרפית, החריש כנגד אמירתו השערורייתית של חברו הוויקיפדי שהאשים כותב ידיעה תמימה בכיכר העיר, גם אם בלשון לא דיפלומטית, שהוא איננו אלא שותף ושקול לכותבי הפרוטוקולים של זקני ציון – אחת ההאשמות החמורות ביותר שסבלו דפי השיחה של ויקיפדיה. אבל אביר הלשון הנקייה – מחריש.


צביעות ואכזריות: מכל הפרשה האומללה הזו נחסם לבסוף אחד משני המשתתפים המקוריים במלחמת נעריכה, והוא בלבד. הנחסם איננו טלית שכולה תכלת, לא במקרה זה ולא ברבים אחרים. במובנים מסוימים הרי הוא השור המועד ביותר בוויקיפדיה כולה להיחסמות בגין מלחמות עריכה. מקסימום במקום השני. אבל בכל זאת דרושה מידה רבה של ציניות ואכזריות כדי לכתוב על כך: "אגב, מי שבסוף אכל את החסימה בשביל כולם זה רק ברוקס (((((-:." זאת לא רק מצידו של הכותב, אלא לא פחות מכך מצידם של המפעילים כולם, שבמקרה זה כמו בכל הפרשה כולה יושבים על הגדר ומחרישים. כמו שאמר אחד מהם (שבעצמו נזף לכאורה בכולם, פנה אליהם בדף שיחתם ואיים לחסום את כולם, ואחר כך רץ להיסתחבק עם המפעיל השוביניסט): "איכס". זה, אולי, הסיפור האמיתי כאן.

30 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מרתק. הן הסיפור והן הניתוח.
תודה אהרן.

מפעיל שמתבייש בעצמו ובעמיתיו אמר/ה...

מילים כדורבנות.

לבושתי, גם אני נמנעתי מלהתערב, מתוך חשש להתבזות.

כאשר אף אחד מהבירוקרטים לא מציב גבולות לאותו מפעיל (אחד, כאמור, חבר כבוד בפטרונאז', אז אין מה לצפות, השני ניסה פעם לומר משהו וחזר עם הזנב בין הרגליים לאחר שנתקל בבוטות האופיינית, והשלישי, שסמכותו היא אולי החשובה והאפקטיבית ביותר, ממלא פיו מים או מפזר סיסמאות כלליות ועמומות) - גם המפעילים עומדים חסרי אונים וחשים שאין להם מה לעשות.

מי שלא מבין על מה אני מדבר מוזמן לפנות למפעילה שמחקה תמונות שמפרות זכויות יוצרים ושוחזרה על ידי אותו מפעיל כאחרונת המשחיתות (+ אזהרה!), או למפעיל אחר שדווקא השאיר למפעיל ההוא אזהרה אנמית בעקבות האירועים המתוארים לעיל, והודעתו פשוט נמחקה כלא היתה.

ושלא ישתמע מדבריי בטעות - האחריות אינה רק על הבירוקרטים, היא על כולנו. מהם אני פשוט מצפה ליותר.

הראל קין אמר/ה...

באמת איכס. אפילו לא ידעתי - מזל שנהיו לי קצת חיים בזמן האחרון ואני לא מחובר לאינפוזיה של השינויים האחרונים.
אבל מה זה הטור הפטפטני הזה, נהיית ציפורה? ואתה זה את או אתה?!

בבוא החורף ננוחם.

אבנר אמר/ה...

מכל הרשימה הזו הסוף הוא הנכון ביותר: "שתיקת המפעילים" לא רק שהיא מכוערת, היא גם מדאיגה. לרגע נדמה היה שריבוי המפעילים החדשים והמגוונים שהתווספו בשנה האחרונה ישנו את התמונה, אבל מסתבר שגם הם חסרי יושרה ועמוד שדרה. מי שומר על השומרים?

אהרן בן טובים אמר/ה...

למפעיל: אני מבין אותך ותודה על הכנות. מה שחשוב הוא לתרגם אותה למעשים. זה לא בשמיים, גם אם לא נעים. כמו שאמר פעם מפעיל מסויים: "מהפיכות לא עושים בישיבה מול המחשב"

להראל: אני שמח בשמחתך על החיים. באמת, ללא ציניות. המגדר - ספק תעלול ספק מחאה ספק מהתלה. לא ממש חשוב, נכון?

המפעיל מתגובה 2 אמר/ה...

אהרן, את מה שאתה אומר אפשר גם להפנות כלפיך... (:

אהרן בן טובים אמר/ה...

למפעיל: אתה צודק, כמובן, והעוקצנות במקומה. בנימה רצינית יותר אומר שלכל אחד יש את התפקיד שלו. לך כמפעיל יש תפקיד ביצועי, אחריות לאכוף מדיניות וסמכויות לעשות כן. לי כ"מבקר חיצוני", או כפי שהעיר הראל לעיל, כ"פטפטן", מוטלת החובה להאיר פינות חשוכות על מנת שאחרים כמוך יבואו לנקות אותן.

בכל מקרה, לקחתי לתשומת לבי.

אנונימי אמר/ה...

עדכון ממפגש הוויקיפדים שהיה אמש: חבל על הזמן של כולנו, מה שהיה הוא שיהיה. כל מי שנכח במפגש יצא נגד ההתבטאויות הנ"ל, ובכל זאת, רק מיעוט קטן מהמפעילים שהיו שם טענו שיש לנקוט צעדים נגד אותו מפעיל. הרוב המכריע (כולל מפעילים שאינם חלק מהרשת החברתית) היה בגישה של "זה האיש, ואין מה לעשות".

נראה האם אותו מיעוט מפעילים יעשה משהו בשעת המבחן הבאה (והיא הרי תגיע, זה עניין של זמן), והאם יעמוד להם כוחם מול מכבשי הרשת החברתית.

אנונימי אמר/ה...

פעם היה לי תאקל חריף עם אותו מפעיל גס רוח. כשראיתי שאף אחד לא מגבה אותי בחרתי להוריד פעילות, ומאז אני בקושי נכנס.

אני בטוח שיש כאלו שלקחו את ההיתקלויות איתו יותר קשה. חבל שאף אחד לא עוצר אותו. אני סבור שזה מקרה קלאסי שטובת הכלל קודמת.

ויקיפד לשעבר אמר/ה...

חבל על האנרגיה שאתה מוציא בבלוג הזה, ובויקיפדיה בכלל. גורלה של הויקיפדיה לרדת מ"גדולתה" (זו שעוד נשארה לה).

אותם ויקיפדים כוחניים הורסים את הויקיפדיה ומבריחים את הכוחות היצירתיים.

ואחרי שהם הבריחו את מי שאין לו עניין במלחמות האגו והכוח האלה ברור שהויקיפדיה נראית יותר ויותר כמו שהם רוצים לראות אותה.

כנראה שיש פה ניסוי חברתי בסגנון בעל-זבוב. בסוף הערסים האלימים הם שמנצחים, והחברה שהם מקימים להם היא חברה מגעילה שבני תרבות ממילא לא היו רוצים לחיות בה.

חבל להשחית מילים בנסיון לשנות את המציאות הזו, במאבק של אלימות מול מילים וטיעונים, האלימות תגבר.

חבל על כל אותן שעות שהשקעתי בויקיפדיה בכתיבת מאמרים (שניים מהם מאמרים מובחרים). עכשיו ההשקעה שלי מזוהה עם האלה שנשארו שם.

ברי"א אמר/ה...

מכיוון שבעל כורחי שורבבתי לרשימתך האחרונה, אני מוצא לנכון להגיב: כאשר הביאה שניונת את הידיעה על "החרדים המבקשים להשתלט על ויקיפדיה", האסוסיאציה המיידית שלי הייתה "היהודים המבקשים להשתלט על העולם". לכן שאלתי: "[[הפרוטוקולים של זקני ציון|מהדורה שניונת]]?".

כל בר דעת מבין שאין כאן כוונה לטעון שהמשתמשת היא אנטישמית, נאצית, או וירוס. המטרה הייתה בהחלט להראות מה מידת אמינותן של המצאות מפוברקות כנגד קבוצות אתניות או דמוגרפיות. אשר על כן, אל לך לגנות את המשתמש החרדי האחר ולהאשימו בצביעות על כך שלא מצא לנכון לתקוף אותי.

אגב, כפי שוודאי ידוע לך, אינני שייך לשום קליקה, משפחה, או קבוצה מאורגנת בוויקיפדיה. למרות זאת איש לא פנה אלי והעיר לי על תגובתי הנ"ל. אין זה אומר שאסור לך להיות יותר רגיש מכל עמיתיי בוויקיפדיה, אך דומני שהפעם התבייתה רגישותך אל המקום הלא נכון.

בברכה - ברי"א

אנונימי אמר/ה...

הציפייה מהמפעילים החדשים להמרות את פי סקרלט דומה לציפייה מפי שופטים חדשים להמרות את פי בייניש, כי..

איש לא עובר את מפעיל נולד כשסקרלט מתנגדת (חוץ מהמקרה המוזר של הללג). מי שרוצה להיות מפעיל בוויקיפדיה, צריך להתאים את עצמו לסקרלט. מי שלא מתאים את עצמו לסקרלט, לא נהיה מפעיל מערכת.

דורית, כמובן, מונתה למפעיל מערכת הרבה לפני סקרלט, ואף התנגדה נחרצות למינויה של האחרונה, אך לשווא.

אחד שלא יודע כלום, ובכל זאת כותב אמר/ה...

סיפור מרתק, במיוחד לויקיפדים (אך עלול להיות סתום ובלתי נהיר במקצת לאלו שאינם).

הייתי בויקיפדיה זמן ממושך ומפעילים גסי רוח הם חלק משגרת החיים בה, ואמירות משיכת כתפיים בנוסח "זה האיש, ואין מה לעשות" הושמעו לא פעם ולא פעמיים. לרווחת הויקיפדים האחרים, לכל גסי הרוח יש מנגנון הרס פנימי המביא בסופו של דבר להסתלקותם מעמדת הכוח.

מהיכרות אישית עם כמה מהתוקפנים ביותר מביניהם, כל הבראבדו וגסות הרוח קיימים כשהם חוסים מאחורי מקלדת. פנים אל פנים, כולם שפנים קטנים וחסודים.

כמפתח עזר, הנה השלבים בהתפתחות ההסתלקות הידועה מראש:

• המפעיל נוקט גסות רוח. העניין מוחלק על־ידי בני בריתו.
• המפעיל נוקט גסות רוח פעם נוספת. בני בריתו מעלים על נס את תרומתו החשובה בתחום אחר כלשהו (כתיבת ערכים, ניטור השחתות).
• המפעיל נוקט גסות רוח פעם נוספת. הפעם, על רקע תרומתו הדלה בתחומים בהם הוא "תורם" מציץ אחד מחברי שפניית המפעילים ומעיר הערה.
• המפעיל נוקט גסות רוח פעם נוספת. הוא ננזף על־ידי כמה וכמה מפעילים. בני־בריתו מעבירים לו במסנג'רים מסר: להרגע.
• המפעיל נוקט גסות רוח פעם נוספת. מועלית הצעה להדיח אותו. המפעיל משוכנע שהמקום יתמוטט אם הוא יעזוב אותו. מגיב בהתקף היסטרי ומוותר על מעמד המפעילות/עוזב 'לנצח' (שבועיים עד חודש)/נשבע שלא ישוב אם אויבו המושבע, הפרופסור מוריארטי, לא יסולק מויקיפדיה ודלי ביצים סרוחות על ראשו.
• המפעיל חוזר, נטול כתר המפעילות, ונכנס לקרבות ביניים עם מגוון ויקיפדים שקודם לא העזו להתמודד עמו. הוא מפגין התנהגות של מפעיל מערכת, אף שזה אינו מעמדו בפועל.
• המפעיל מבין, סוף־סוף...

אנונימי אמר/ה...

סיפור מאוד יפה, אבל כל מי שמכיר את ההיסטוריה המצומצמת הרבה יותר מדי של הדחות מפעילים יודע שסיפור כזה מעולם לא ארע בוויקיפדיה.

ובכלל, גסות רוח אינה מהווה כל קושי. עדיף 10 כלבים נבחנים על פני כלב אחד נשכן. נכון שכשכלב נובח עליך בראשונה זה מפחיד ואתה לרגע אחד פוחד שהוא יינשך אותך, אבל כשהרגע הזה חולף השיירה יכולה להמשיך בדרכה בניחותא לקול הנביחות חסרות המשמעות.

אנונימי אמר/ה...

יחסיות (או מלח, איך שאתה קורא לעצמך היום), יא טרול נקלה שכמוך, לא נמאס לך להגיב לעצמך כל הזמן?

אהרן בן טובים אמר/ה...

לוויקיפד לשעבר: אני מבין את כאבך ותסכולך, אבל אתה נופל בבור בו אתה כורה בעצמך: תרומותיך אולי מזוהות עם פעילי האתר הנוכחיים, שאינם לרוחך, אבל הן אינן משרתות את הקהילה, אלא את הקוראים.

לזה שלא יודע כלום: שכחת את השלב בו המפעיל לשעבר מספר לכולם כמה הוא נהנה ממצבו החדש...

אותו אחד שלא יודע כלום ובכל זאת כותב אמר/ה...

אולי איני זוכר טוב, אבל אני יכול להצביע על דוגמת עמנואל (eman), גילגמש, טרול רפאים, בן הטבע ובאחרונה גם אלמוג. רובם, אגב, הדיחו את עצמם. ובהכללה, צדק היה בידם. [אהרן, אתה רשאי למחוק את השמות או לקצרם או לשנותם. אנא, אם אפשר, אזכר שצוינה רשימת שמות, כדי שלא אשמע כמי שאומר דברים סתם]

ולאהרן בן טובים: לא הכל אישי. אין לי כאב ותסכול, ואין לי גם תלונות. עד כמה שאני זוכר נהגו בי בכל תקופת שהותי בויקיפדיה יחס בהגינות רבה: עזרו, חיפו, ניקו אחרי וכשהיה צורך, גם כיסו על הפשלות שעשיתי (ובהחלט עשיתי פשלות).

החזרה של המפעיל לשעבר המספר לכולם כמה הוא נהנה ממצבו החדש מתרחשת לעתים... והכל טוב ויפה עד שאותו מפעיל לשעבר מתחיל לשרוץ שוב במזנון ואז מתחיל שוב לתקתק שעון הפצצה הפנימית.

אנונימי אמר/ה...

לאנונימי שכתב שלוש תגובות למעלה.
אני חושב שאתה לא מעריך נכון את האופוזיציה שיש למה שקורה בוויקיפדיה. להערכתי יש עשרות תורמים כבדים שעזבו ונשארו עם טעם מר בפה. חלקם מוכשרים בטירוף.
אני מסכים עם פחות מחצי ממה שכתוב בבלוג הזה, אבל אני רואה כמה שהוא חשוב. יודע מה - זה מסוג הבלוגים שיכולים לעורר שינוי. מעודד לראות כאן תגובות ענייניות של מפעילים.
אפילו אצלי הוא עורר רצון מסוים לחזור ולנסות לשנות מבפנים. טיפה.

אנונימי אמר/ה...

הפיכתו למפעיל היא טעות עליה אנו משלמים מדי יום. וסקרלט, שהפכה את הוויקיפדיה לרשת תככים, אינה טובה יותר. העובדה שהיא הפכה לוועדת קבלה מטעם עצמה למינוי מפעילים מובילה אותנו למצב בו יש לנו מריונטות במקום מפעילים וביורוקרטים שממלאים פיהם מים, רק כדי לא להתמודד עם מפעילים כוחניים וחסרי שיקול דעת כמו שני אלו.

בושה וכלימה מוטב שנעטה עלינו כל אלו ששתקו, ויקיפדים, מפעילים וביורוקרטים גם יחד.

שוב אותו אחד שלא יודע ו... אמר/ה...

תגובות נוסח "יא טרול נקלה שכמוך" אופייניות לדרך בה ויכוחים מושתקים בויקיפדיה או בדיונים על ויקיפדיה במאמרים בעיתון, באמצעות הערות לגופו של אדם (אתה אדם מריר, יש לך עניין אישי עם, אתה סוכן של "קופיקו לייזר", אתה מרגל לטובת מעצמה זרה), או קריאות "יהודים, שבת היום!" (בשעה קשה זו, הויכוח כבר נטחן, מפעיל המערכת קפיציק נמצא בחו"ל, הטיעונים מוכרים).

אבל, כמו יצחק שמיר וכמו שעון עומד, גם טיעונים כאלו מדייקים פעמיים ביום. ההתגוללות על סקרלט אינה במקומה, היא אישית ומכוערת, ומדיפה ניחוח של נקמה אישית. אין שום דבר רע, בהכרח, בכך שמפעילי מערכת יוצרים קשרים ביניהם ונהנים מהרישות החברתי שהם יוצרים. הדבר טבעי ואפילו רצוי ומתבקש במערכת התנדבותית. המניעים של סקרלט אינם מענייננו.

במקום לבקר את מפעילת המערכת בגלל שהיא לא חברה או כן חברה של מישהו, צריך לבקר אותה על התרומה שלה לויקיפדיה וזהו.

אחד אחר שכן יודע אמר/ה...

לאותו אחד שלא יודע -

כאשר כל פעילותה של סקרלט נגזרת מקשריה האישיים, בהחלט יש מקום לביקורת אישית עליה.

אם על הערה סקסיסטית של משתמש שהוא יריב היא מציעה לחסום לשנה בנימוק "באופן מקורי דרשתי חסימה לשלושה חודשים, וזה היה מתוך התחשבות בכך שיש דעות מתונות משלי על כבוד האישה. כאן אני מבטאת את דעתי שלי נטו", בעוד שעל הערות סקסיסטיות של חבר היא מריצה דחקות ומעידה שהיא "תמיד בעדו" - יש כאן בעיה.

אז כן, פעילות הנובעת ממניעים אישיים מצדיקה ביקורת אישית.

אותו אחד אמר/ה...

עוול אחד לא מצדיק עוול אחר. אם סקרלט אינה מתנהגת בצורה הולמת, אין זה מצדיק התנהגות לא הולמת בתגובה. כך, אתה מציב את עצמך על אותו מישור כמוה. זה לא באמת חשוב איזה דחקות היא מריצה בשיחות או אם היא בעד או נגד חסימות, או אם היא קורצת או לא קורצת.

אם אתה רוצה לבקר אותה, בקר אותה על דברים רלוונטיים. אתה יכול לבקר את המצב שבו מישהי שנתפשה בהעתקה סיטונאית של יותר ממאה ערכים ( http://he.wikipedia.org/wiki/שיחת_משתמש:סקרלט/ארכיון3#.D7.91.D7.A8.D7.99.D7.98.D7.A0.D7.99.D7.A7.D7.94_.D7.9C.D7.A0.D7.95.D7.A2.D7.A8 ) הופכת למפעילת מערכת. Eman שאל באותו הקשר: "כמה טיפשים צריכים להיות בשביל להעתיק כ-100 ערכים, במשך 3 חודשים בלי להבין שזו העתקה?" ( http://he.wikipedia.org/wiki/ויקיפדיה:מזנון/פרשת_סקרלט ) וזאת שאלה שצריך לשאול.

אפשר לבקר אותה גם על זה שהיא לא כותבת כלום, ועל זה שכשהיא כבר כותבת (זאת אומרת, מתרגמת) היה עדיף שלא תכתוב. אלו דברים שקשורים לתרומה שלה או לאי התרומה שלה לויקיפדיה, לא לאישיות שלה.

אנונימי אמר/ה...

אתם יכולים לבקר את סקרלט על הכל, רק על דבר אחד כולם מסכימים: היא לא צבועה! היא לא בוגדנית! היא לא תתקע סכין בגב לאף אחד כפי שהמפעילה דורית עשתה לה.
כשמיכאלי תקף השכם וערב את סקרלט, עמנואל ודורית עמדו לצדו. דורית אפילו "עודדה" את סקרלט כשכתבה:

"ואני חושבת שיותר מדי אנשים פה מתרגשים לשווא. זה אולי לא נעים, אבל סקרלט מתורגלת בשכאלו, וכולם הולכים פה כמו על ביצים כאילו שהיא מיד תישבר. סקרלט, חזקי ואמצי, אבל חסימות שכאלו רק מדרדרות את המצב. דורית 00:15, 25 מאי 2006 (IDT)" מתוך: שיחת משתמש:עמית אבידן/ (עד 1.6.06).

תודו שלזה לא צפיתם... תודו שחשבתם שדורית היא המסכנה... תודו שעמנואל הפסיק לגונן על מיכאלי כי זה האחרון דרך על היבלתת של דורית, ועמנואל "חבר" שלה ומן הסתם יצא להגנתה...

לסקרלט תביעת עין חדה בנוגע למנוי מפעילים ובניגוד לדורית. כשדורית הציעה את משתמש:כרם יהושע, המינוי נדחה (ויקיפדיה:מפעיל נולד/ארכיון ינואר-מרץ 2006) (ביננו, מי ירצה למנות למפעיל משתמש שכל שבוע פותח שם משתמש חדש כי הוא תמיד שוכח ססמאות?). כשדורית הצביעה בהתלהבות פעמיים למנות את משתמש:MORT גם כאן המנוי לא יצא לפועל.
לא נורא. יש כאלה עם עין חדה, ויש שלא. עליה להשלים עם המצב ולא להתמרמר.

כל אחד תורם לויקיפדיה כפי יכולתו. סקרלט תורמת בניטור השחתות, הגם שמדובר בעבודה לא קלה כלל. דבר שעמנואל בהיותו מפעיל לא עשה.

תקופה ארוכה סקרלט והמפעיל Odedee
היו המנטרים היחידים, והשחתות מעטות היו מתפספסות. צריך להודות להם ולא לבקר אותם.

כולנו עושים טעויות. מי שלא טועה פשוט לא עושה.

חג שמח!

האחד האחר אמר/ה...

"על דבר אחד כולם מסכימים"?! מי זה כולם? אני לא מסכים בכלל.

סקרלט לא צבועה? הרי רק בהודעה הקודמת שלי הראיתי כמה היא צבועה.

סקרלט לא בוגדנית ולא תתקע סכין בגב לאף אחד? כדאי שתתפוס (תתפסי?) את יוני או את רותם לשיחה.

אכן, כולם עושים טעויות. חבל שטעויות שבמינוי מפעילים הן כמעט בלתי הפיכות.

הראל קין אמר/ה...

נו, בן טובים, הבלוג שלך הפך לפורום ממורמרים ולמרכז הארצי להוצאת קיטור ולחיסול חשבונות. משעמם. בורינג אורלינג כזה. חבל, היה פעם מוצלח. ציפיתי ממך ליותר.

אנונימי אמר/ה...

תגובה לאחד האחר-

תשאל את יוני על מה הוא שונא את סקרלט ומה כתב לה במייל אישי אחרי שנרגע.

לי ידוע מיוני שמה שהוא כתב לה זה התנצלות. התנצלות על מה? התנצלות על זה שכהוא הודח היא ביקשה ממנו שיסיר לעצמו הרשאות כיוון שההצבעה תגמר רע מאוד.

לגבי רותם זו אופרה אחרת. שתיהן היו חברות טובות, אבל סקרלט היתה חברה גם של HansCastorp וגם של עידו המפעיל, וגם של זהר החבר של רותם... אבל מה, הם כבר לא חברים. למה? תשאלו את דורית.
איפה שהיא דורכת ומי שנתון להשפעה מייד מוצא את עצמו שונא של סקרלט.

היה מדהים לעקוב אחרי זה.
היו שלא הסכימו לנתק קשר עם סקרלט, אז לא התקבלו לאחוות האחיות והדודים והאחים של דורית.

זה שקוף אם עוקבים אחרי דפי השיחה של שתיהן.

ויקיפד המשקיף מהצד אמר/ה...

בריא וידוע לכל כי כוחה של סקרלט מגיע מקשריה האישיים, ובמיוחד קשר בלתי אמצעי לאחד הביורוקרטים (ומכאן קצרה הדרך לשליטה על מפעיל נולד) ובטח לא מתרומותיה.

מדובר ב-2 מפעילות שהמרחק ביניהן הוא כמרחק השמיים מן הארץ. דורית לא מעריכה את סקרלט, ובהתחשב במעשיה והאמירות הרדודות שלה לאורך שנים, לא קשה להבין למה. אז סקרלט הלכה על דגל ה"אנטי-פמיניסטית" כניסיון לזכות באהדה במקום שרובו מורכב מגברים, שהסובלנות שלהם לפמיניזם אפסית.

טקטיקה נפוצה היא להשמיץ אחרים כדי להסיט את הדיון מהעיקר - היכולות האומללות שאורי וסקרלט מפגינים כמפעילים.

והראל, במקום לקטר, תעשה. ציפיתי ממך ליותר.

אנונימי אמר/ה...

לא יכולתי להתנסח טוב יותר מהמשקיף מהצד, אלא שהוא שכח דבר אחד - את זה שלא נתת לעובדות לבלבל אותך. להציג את הדברים כאילו דורית היא שהרחיקה את ארבעת האנשים האלה מסקרלט נשמע נורא יפה, וכמובן משרת את המטרה של הרחקת האש. אבל האמת היא, לפחות לגבי חלק מהמקרים אם לא כולם, שהתשובה לשאלה למה הם התרחקו מסקרלט, נמצאת אצל סקרלט עצמה.

אנונימי אמר/ה...

יושב\ת כאן איש\ה, ושהיא\וא גם כותב\ת הבלוג וגם מגיב\ה כאנונימי\ת.

התגובות האנונימיות לא נכתבות משנאה לסקרלט. התגובות נכתבות כדי לנפח את הבלוג.

מזל ששלחו לי מייל עם הסבר ברור מי עומד\ת מאחורי הבלוג, אחרת עוד הייתי מאמין שבעל\ת הטור (שיהיה\תהיה מבסוט\ית עם התואר) מחפש\ת צדק.

שבת שלום.

אהרן בן טובים אמר/ה...

בדומה להראל גם אני לא אוהב כל כך את הכיוון בו נכתבו חלק מהתגובות לעיל. בשונה ממנו אני חושב שטוב שיש מקום בו כל הכעס והתסכול הזה יכולים לצאת. אני גם חושב שזה עצוב מאוד שיש צורך באנונימיות ובבלוג חיצוני כדי לנקז את כל הרעלים הקהילתיים הללו. בדומה למשקיף מהצד גם לי יש ציפיות מהראל בתוקף תפקידו בקהילה ומעמדו האישי - צפיות העולות על התבטאויות בסגנון "תפסיקו לקטר".

בנוגע לתגובה האוננימית האחרונה: היא קישקוש גמור. די לי בפיצול האישיות בין זהותי האמיתית לזהותי הוויקיפדית ובין שתי אלו לזו שבבלוג. אין לי את הכוחות הנפשיים להתפצל לעוד מגיבים אחדים. כנראה שאין ברירה אלא לקבל את העובדה שרבים כל כך חולקים תסכולים ממוקדים כל כך. לא ממוחי הקודח אני כותב, אלא מתוך חוויה ויקיפדית טיפוסית ביותר.

אגב, אין לי צורך לנפח את הבלוג: הוא לא פונה לכל בית ישראל ולא נועד לדווח על ויקיפדיה למשקיף מהצד. הוא נועד לסייע בשינוי בתוך הקהילה עצמה באמצעות הקהילה עצמה. כלומר קהל היעד שלו הוא כמאה עד מאתיים איש. לא יותר. אף על פי כן נתוני הגלישה בבלוג מראים כי מים פרסום הרשומה האחרונה ב-13 באוגוסט צפו באתר 460 איש. 332 מתוכם שבו וצפו בו לאחר פרק זמן מסויים, כלומר סה"כ של 792 מבקרים ייחודיים. ממוצע של 33 ביום. יחדיו הם צפו ב-2,374 דפים שהם 99 ביום. אין לי צורך בניפוח נתוני הגלישה. אולי באמת כדאי לפרסם נתוני גלישה אלו. יד עם זאת ברור לי מדוע אנשי מחנה מסויים היו שמחים לחשוב שכל הטרוניה הזו מקורה באדם אחד בלבד. וברור גם שמתאים להם ביותר לכתב תגובה שיקרית כמו זו לעיל שאפילו המתח הפנימי בין ההצהרה על ידיעת זהות כותב הבלוג (איון סמוי?) לבין הפניה מרובת הקווים האלכסוניים מעיד על חוסר כנותה.

לסיום אשוב לדבריו של הראל לעיל ומכיוון שאני מסכים איתו, כאמור, שהתגובות כאן לקחו כיוון לא פרודוקטיבי וכבר מיצו את עצמן, ולמרות שאני מרוצה מעצם ההשתתפות הקהילתית בדיון, הרי אני מצהיר שאדחה את התגובות הבאות לרשומה זו והקהל מוזמן לשוב ולהגיב על הרשומות הבאות. עם המגיבים העתידיים הסליחה.