יום ראשון, 15 בנובמבר 2009

מדיניות תג המחיר

יש אנשים שלא כדאי להסתבך איתם. כשתרגיז אותם במקום אחד, הם יגרמו לך לשלם במקום אחר. בפעם הבאה תחשוב פעמיים לפני שתצא נגדם. יש שיקראו לזה “הפחדה” או “איום מרומז”, יש שיצביעו על התנהגות בריונית, יש מי שיציינו שמדובר בחוסר הפנמה של כללי משחק הוגנים, אחרים ינקבו במקל מהצמד המפורסם של המקל והגזר שנועדו לשמור את הסוס בתלם. אלו וגם אלו יתקשו להכחיש שמדובר בפרקטיקה מקובלת למדי בעולם התחתון, ובוויקיפדיה.

תחילתו של הסיפור, כלומר של תת-פרק בסאגה המתמשכת, בהצבעת מחיקה לא חשובה של תבנית שולית. הדיון לא סוער מדי, הרוב המשמעותי המצדד במחיקה הוא יוצא דופן ומראה על קונסנסוס עמוק יחסית למקובל במחוזות ויקיפדיה, והדיון לא עורר יותר מדי דיוני משנה, הכפשות אישיות והעלבויות בדפים אחרים. באמת לא טרגדיה. אמנם שלושת המצביעים הראשונים בעת הותרת הערך מרמזים על ניסיונות הגיוס של החבורה העליזה, אבל נראה שבמקרה זה אפילו לשאר חברי הגווארדיה היה קשה לתמוך בתבנית שכזו.

האמנם? יודע כל בריון שכונתי שגילוי קטנטן של חולשה הוא מדרון חלקלק שסופו מי ידע. בעסקי ההפחדה לא ניתן ליהנות מהלוקסוס של עיקר וטפל – על הכל יש להגיב מהר, ביעילות ובאגרסיביות. שידעו מי הבוס. ראיתם פעם את התפוז המכני?

אז הנה באה לה סנונית ראשונה. התלבשה לה החבורה הנעלבת על מי שהחל את הדיון שהוביל להצבעת המחיקה. לא רק זאת, אלא גם שהחוצפן הקטן העיז והעיר שמדובר לא פחות ולא יותר בכבודן של נשים. והרי ידוע שלמטרונית מונופול על כבודן של נשים ובשל חוסר רגישותה לסוגיות של מגדר היא מכשירה, בתוקף מינה, כל מני גילויי דעות חשוכות. כך למשל, לדעתה מינו של אדם הוא מרכיב הכרחי בשיקול הדעת האם התבטאות כזו או אחרת מבזה (“מבזה נשים? מתי נהיית אישה?”), שזה בערך כמו להגיד שאובמה לא יקשקש לאחמדינז'אד על אנטישמיות כי מה הוא יודע על אנטישמיות? הוא לא יהודי (ויש המוסיפים – הוא מוסלמי בסתר). לא יקום ולא יהיה. לא בבית ספרינו.

חלף לו יום אחד ממועד סגירת ההצבעה ומיד נקרתה הזדמנות. עיון בהיסטורית הגרסאות של ערך אחר, בתחום אחר, מגלה משתמש חדש המוסיף פרטים תפלים לערך, ואשר הדובר החרוץ מההצבעה הקודמת שיחזר אותו. פעמיים. אחרי הפעם השנייה הוא הבין שמדובר בנודניק טיפוסי ופנה לדף הבקשות ממפעילים, כמקובל. מפעיל חרוץ נענה לבקשתו והציע למתקוטטים לעבור לדף השיחה, כמקובל גם כן.

כמקובל? אחת…שתיים…שלוש…נפל האסימון! הנה נקרתה ההזדמנות! מיד פנה המפעיל החרוץ לאותו המשתמש וחסם אותו לשעתיים בשל מעורבותו במלחמת עריכה. (אקטע כאן את הרצף הסיפורי ואעיר שהמשתמש אינו חף מפשע ובעברו מלחמות עריכה רבות. מאוד. אבל כאן? ובעיתוי זה? כמאמר הגשש: “הצחקתני”). לא די בכך, אלא הותיר אחריו את טביעת אצבעה של מפעילתו של המפעיל: חוסם ו”עוזב את המחשב” (קרי: אעשה את עצמי הולך, ואמנע מתגובה, אתן לאחרים לא לעשות כלום ובנתיים אתה חסום.) “עזב את המחשב” ובא פיון אחר שמסביר שיש לפנות למפעילים שישחזרו לגרסא היציבה ויגנו על הערך – אבל כך עשיתי, נזעק החסום. אז מה, שתיקה רועמת. אל תטרידו אותנו בזוטות כמו עובדות. שוחרר החסום כעבור שבע דקות – אין מה להתלונן, אין עילה לפנות לבקשות ממפעילים. השרירים הופגנו, המסר הגיע ליעדו, הונף המקל – בפעם הבאה תחשוב טוב טוב לפני שאתה מתעסק איתנו, קאפיש טובאריש?

26 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ושוב, דף השיחה הריק של תומר, החוסם לשוא, ריק מהעמדתו לסדר. שתיקת המפעילים במיטבה.

אנונימי אמר/ה...

שנאֱמר: "מי שבסוף אכל את החסימה בשביל כולם זה רק ברוקס (((((-:."

אנונימי אמר/ה...

פרקטיקה ידועה היא שלא נוזפים במפעילים, אלא אם כמובן מדובר במי שיוצא נגד הפטרונז'. כמה "מפליא" לראות שוב ושוב את אותם שמות – תומר א., דמזו, גילגמש, אורי~ וסקרלט פועלים כגוש אחד או רוקדים לפי חליל אחד. ולא, לא שכחתי את מגיסטר, רועה העדר המשקיף ממרחק בטוח. בושה.

החסימה של ברוקולי הייתה תירוץ עלוב של מפעיל הנלהב לרצות את חברי הפטרונז' אליהם הסתפח. ואי אפשר לשכוח מה בדיוק הסיבה לכניסה בשערי הפטרונז' המפוקפקים. התרגיל המסריח בחודש אוגוסט החם שדמזו ותומר לקחו בו חלק פעיל ובדיעבד שיתפו פעולה עם אורי~ וסקרלט באחד מהאירועים המביכים שהיו בוויקיפדיה. אבל ככה זה בפטרונז', כל אחד מגן איש על חברו, וכולם במיוחד על סקרלט, שהרי להתבטא לבד לא יכולה ותמיד "עוזבת את המחשב" כדי שאחרים, בעלי יכולת ניסוח טובה יותר, רק לא ממש בוגרת יותר, ינהלו את מלחמתה.

אנונימי אמר/ה...

טעית, ידידי, זו איננה הסנונית הראשונה. קדמה לה ההצבעה הנבזית באסם בחינת המומלצים מ-2005. פשפש ותבין על מה אני מדבר. בציפייה לפוסט המשך מרתק...

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
אנונימי אמר/ה...

זה אתה המפעיל עידו?
ממש אותו סגנון.

עידו אמר/ה...

אנונימי יקר (מס' 6), אני ממש סקרן. תוכל לחדד מה תואם את הסגנון שלי? הבלוג או אחת התגובות?

אנונימי אמר/ה...

קצת מוזר לומר שדרור הוא פיון אם הוא זה שביטל את החסימה השערורייתית הזאת...

מכל מקום, הדברים אכן מדאיגים ביותר והסיבה היחידה שלא קרה כלום היא ככל הנראה שהחסימה המופרכת הזו בוטלה כעבור מספר דקות. חבל ששוב פעם מתלבשים על אותו שעיר לעזאזל. אם לפחות היו מקוריים...

Unknown אמר/ה...

http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA_%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:%D7%AA%D7%95%D7%9E%D7%A8_%D7%90.&action=edit&section=new זה הלינק לפתיחת דיון חדש בדף השיחה שלי. אני לא זוכר שניפנפתי ממנו אף אחד, לא רשום ולא אנונימי וכל מי שפנה אלי אי-פעם קיבל תשובה רצינית. להמשיך להתלונן כאן פשוט לא משיג את האפקט. גם מי שישלח אימייל יקבל תשובה עניינית ואפילו את הטלפון שלי במידת הצורך.

אנונימי אמר/ה...

תומר, כי זה לא שהיית מבין מה עשית לא בסדר וכבונוס היית מקבל אוטומטית גיבוי קולני מחבריך, אורי וסקרלט, מגסי הרוח שיש בוויקיפדיה העברית ולאף אחד אין רצון לדבר עם שני אלו שמסמנים מטרה עגולה ויפה על כל מי שלא לצידם. אבל אם אתה כבר פה, מה בדיוק חשבת שחסמת את ברוקולי? בעצם, ברור שלא חשבת, נהגת בהתאם להוראות.

Unknown אמר/ה...

אני לא חושב שהבנת, אני לא מתכוון לנהל דיונים על הפעולות שלי כאן על גבי מנגנון התגובות של הבלוג. בשביל זה יש לי דף שיחה, אימייל, טלפון ולוויקיפדיה יש את דף הבירורים. לגבי שאר דבריך, מי שמנסה להכיר אותי ולא מסתמך על רושם אקראי שקיבל המבוסס גם (כנראה) על גישה מגמתית יודע שאני לא מקבל הוראות מאף-אחד. השיקולים היחידים שמנחים אותי בפעולות שאני מבצע הם סולם הערכים הפרטי שלי, "רעות" בהחלט נמצא גבוה, אבל "טוהר הנשק" לוקח אותו בהליכה כמו "צדק" ו"מקצועיות".

אלמונימי אמר/ה...

מילים יפות אמרת, תומר, רק חבל שמעשיך סותרים אותן.

דף השיחה שלך, כמו של כל מפעיל אחר כמעט, הוא מקום חסר תועלת כדי לתקן בו עוולות שנעשו במתכוון. אפילו כאלו שנעשו בטעות מתוקנים לעתים רחוקות ביותר, וגם זאת ללא הודאה באשמה ובקשת סליחה. במקום זאת הן הופכות לכלי להמשך איומים על המתלונן והכפשתו. ראה מה קרה לאיש והאגדה שעודדי איים עליו סתם. כולם ראו את זה, חלקם הודו בזה, וכל מה שיצא מזה היה עוד ועוד לחץ על האיש, ואפילו לא רמיזת נזיפה לעודדי.

אז תעשה לנו טובה ואל תקשקש לנו על דף שיחה פתוח (בו אתה "עוזב את המקלדת לשעה קלה"). את הטלפון שלך תשמור לסקרלט, וכל עוד זה ימשך נוכל רק להודות על כך שיש בלוג כזה בו אפשר להימלט ממנגנוני ההשתקה של ויקיפדיה.

אנונימי אמר/ה...

וואי וואי וואי, מה הולך פה? הבלוג הזה הפך להצגה הכי טובה בעיר.

אני מאוד אוהב את המוח הקונספירטיבי של בן טובים, זה בדיוק מה שדרוש למי שחפץ להבין מה באמת מתרחש בוויקיפדיה. מצד שני, למוח קונספירטיבי יש גם false positives, וחוששני שזה אחד המקרים.

אני לא חושב שהוצג בפנינו יסוד סביר לטענה שתומר ודרור מופעלים בשלט רחוק ע"י סקרלט. אדרבא, בעלי הזיכרון מבינינו ודאי זוכרים שדרור היה זה שפוצץ בשעתו בפומבי את הניסיונות לגייסו באמצעות הטלפון באחת הפרשיות הגדולות של שנת 2007.

זו תיאוריה יפה, אולי היא אפילו נכונה, ויש לתת את הדעת לסירובו המופגן של תומר להתייחס כאן לדברים, אבל אני סוגר את ה"תיק" מחוסר ראיות מספיקות. נקסט קייס.

בשולי הדברים, אם לפני שנה מישהו היה אומר לי שבן טובים יקדיש פוסט שלם להגנה על ברוקולי, הייתי בוודאי אומר לו שהוא נפל על הראש.

נפלאות דרכי ויקיפדיה, ואפלות.

אנונימי אמר/ה...

מעניין, אין ספק. כרגיל. גם אני סבור שהפעם מדובר בטעות. מה שהוכח כאן הוא שתומר לא אוהב את ברוקולי. אבל, לא רק סקרלט שונאת את ברוקולי. יש עשרות משתמשים שיכלו ללחוץ על תומר לשנוא את ברוקולי, ולא יפתיע אותי גם אם תומר שונא את ברוקולי באופן עצמאי לחלוטין.

עוד לא הבנתי את תומר עד הסוף, אבל הוא בטח לא משתמש קבוע בסקרלטיה. יש עוד דוגמאות לפעולות שלו שמרמזות על כך?

אנונימי אמר/ה...

ודאי שתומר חבר של כבוד בסקרלטיה, מפליא אותי שמישהו חושב שלא.

אנונימי אמר/ה...

אנשים ונשים, כנראה ששכחתם את ההסתחבקויות בין תומר לסקרלט (ולעוד כמה), בין השאר באירוע האומלל של ה-8 באוגוסט. די ברור שמדובר כאן ביותר מסתם משתמשים שמסתדרים זה עם זה.

מה שמעניין, דרך אגב, זה שברוקולי היה זה שהמליץ על תומר במפעיל נולד, ושסקרלט מיהרה לתמוך... אם מדברים כבר על כפיות טובה...

ובאמת לא ברור לי איך השתרבב שמו של דרור לכל העסק המטריד הזה. הוא הרי זה שביטל את החסימה השערורייתית...

אהרן בן טובים אמר/ה...

ובכן, לגבי המפעיל החוסם, על אף דבריו לעיל הרשומה מחודש אוגוסט "חם", כפי שציין אחד המגיבים, הוא דוגמא נוספת לקשר שבינו לבין הציר מגיסטר-סקרלט-אורי-גילגמש. יש בעלי מחוייבות (ונאמנות ותפוקה) גבוהה יותר מהקשר הזה, ויש מי שמחוייב פחות (בנתיים). יש גם מקרי גיוס כושל ולא הכל כתוב באבן. כך, למשל, ברוקולי היה פעם מיקירי המאפיה (אם כי אינני סבור שהיה חבר שווה זכויות), אבל חתול שחור עבר בניהם. כך גם, למשל, פרשת מינויי של מפעילה מסויימת לאחר חודשיים של פעילות בלבד בלחץ החונטה, אבל זו הסתברה כמינוי כושל (מבחינתם) שכן היא גילתה (למצער) שיקול דעת עצמאי ולא הייתה שותפה לשוביניזם המופגן המאפיין כל כך את הציר הזה (חוץ מראשו). אני לא חושב שהמפעיל קיבל מייל שהורה לו לפעול כך או כך. אני מוכן להאמין לו שהוא פעל בעצמו, אבל אני לא חושב שהוא הונע על ידי ערכים, כפי שהוא טוען לעיל, בטח שלא לפי פרוצדורות. הוא הונע בידי אינטרסים, כאלו שעולים בקנה אחד עם התחנפות לציר (הרשע?).

לגבי המפעיל השני שהיה מעורב, גם הוא, אני מסכים, לא פיון מובהק, ובכך אולי קצת הגזמתי. אבל העובדה היא שהוא, ראשית, לא ממש בדק את העובדות ושנית לא העמיד איש על טעותו. הוא הסיר את החסימה, שזה יפה, אבל רחוק מאוד מלהיות מספיק. וכמי שעשה (קצת פחת מ) חצי עבודה, הוא שירת נאמנה את האינטרסים הארסיים של לפגוע, להפחיד ולהעניש, בלי לתת על כך דין וחשבון. מכיוון שהוא אינטיליגנטי, אני בטוח שהוא גם ידע זאת, ועל כן בבחירותיו הוא היה כלי שרת מרצון ובמודע, גם אם לא יצא לשתות בירה עם שאר הביריונים אחרי הפעולה המוצלחת.

ככה זה, בהיעדר יושרה, גם המשקיף מן הצד והמצקצק בלשונו הופכים להיות שותפים לפשע. עוד אות קלון לכלל המפעילים של ויקיפדיה העברית. עצוב.

אנונימי אמר/ה...

אהרון, איך אפשר לכתוב לך באופן פרטי? ניסיתי ולא ממש הצלחתי.

מחזיק מעמד בקושי אמר/ה...

אותי מעניין הבוטום ליין - כמה אנשים פרשו בגלל הרביעייה אורי, סקרלט, אלמוג וגילגמש ?
רק ככה אפשר למדוד את הנזק.

אהרן בן טובים אמר/ה...

ליצירת קשר, המייל שלי מופיע בפרופיל שלי. לחיצה על שמי בתגובה זו תוביל אליו, וכך גם קישור בבלוג מהעמודה השמאלית למעלה.

אנונימי אמר/ה...

כן ירבו החונטות! אחרת על מה תכתוב?
על הערכים הכתובים "לתפארת מדינת ישראל" של דרור & ברוקולי?
על הדף השיחה האדום של דורית?
על זהר המפעיל שלא מפסיק לדבר?
וואלק על מה?
אל תאכילו את הטרול (בן טובים).
בורינג

אנונימי אמר/ה...

אורלינג? גם לכאן אתה מגיע?

אנונימי אמר/ה...

זה לא אורלינג, ברור שהתגובה עם הבורינג זה של מישהו מהחונטה. ואם צריך הוכחות נוספות שתומר חבר בסקרלטיה, אז היא סופקה לנו היום על מגש כסף כשבקשה לשיחזור דף שמחק הוסרה מבקשות המפעילים על ידי המטרונית בעצמה. סקרלט כמובן לא בחלה באמצעים ושוב איימה על ברוקולי בחסימה. מילא היו מגוונים את הברווזונים וכלי הנשק במטווח שלהם, באמת בורינג.

הראל קין אמר/ה...

אוי, נו, אני רואה שכל מה שכתבתי כאן בעבר היה לשווא. שוב פעם אותם תככים עבשים. במקום להציע ניתוחים מעניינים ומקוריים אתה גולש שוב פעם לרכילות קטנונית, וכרגיל גם נטפל לאותם יעדים. יושרה אתה מחפש? תראה לנו שאתה מסוגל, כמו פעם, גם למשהו שהוא מעבר לטור הרכילאי הזה שמושך לפה את כל רכילאי הוויקיפדיה (קבוצה קטנה ומשועממת). את מי זה מה מעניין. שבוע טוב.

אהרן בן טובים אמר/ה...

לאחר שהסבו את תשומת לבי, מחקתי תגובה שכללה אאוטינג ואני מביא אותה כלשונה להוציא את המשפט הפסול:

אנונימי ציין...

נמאס כבר לשמוע על עלילות סקרלט ושות'. נותנים לה לנהל את ויקיפדיה כמו שרק היא מבינה. קורצת לכל המשתמשים, מפעילה קשרים שהתעמקו מעבר לויקיפדיה. [נמחק]

הרי לכם תיק- היא באה בגלים: יום נמצאת, וימים נעלמת. אתם חייבים לפעול בכדי להסיר את הרשאותיה. תפעלו בכל הכח, ואני, משתמש רשום ופעיל-אעזור לכם.

בהצלחה לכולנו.

16 בנובמבר 2009 11:53

אנונימי אמר/ה...

היום העלתי ערך חדש בשם "םקיד".

לאחר שפירסמתי 2 קישורים הקשורים אליו - נחסמתי והערך נמחק.

ב"תירוץ" למה הוא נמחק נכתב שהערך דומה לערך של טרול אחד.

הערך בסדר גמור. אני מריח כאן סוג של התאגדות של מספר משתמשים בעלי כוח בויקיפדיה שעושים בה ככל העולה על רוחם.
ממקום יפה שנועד לשתף מידע הפכה הויקיפדיה לשלולית בוץ מבאישה , כאשר מספר משתמשים ממשיכים לשפוך ביוב לתוכה.
מפעילי האתר לא רוצים ללכלך את ידיהם ולכן לא מתערבים - ובכך מחטיאים את המטרה של הויקיפדיה כולה.
צריך להעיף לאלתר את המשחיתים שחושבים עצמם יותר מידי ולפתור אותנו מהעול שלהם.