יום שני, 5 באפריל 2010

ושיננת לבניך

כסרח עודף מהפיוט הוויקיפדי המשעשע, בו בכמעיין חד גדיא הועברה חסימתו של אחד, שהיה במלחמת עריכה פוליטית עם מפעיל, ממפעיל אחד למשנהו כדי שכולם יוכלו לגלגל עיניים ולומר שהנה טכנית נחסם הנער בידי מישהו אחר, ולכן ניתן לארכב את תלונתו בתהום הנשייה ושיגיד תודה שלא חוסמים אותו ליותר זמן, למדנו על עוד היבט בו ויקיפדיה דומה להגדה של פסח.

בדף שיחתו של החסום המשועשע נקבצו ויקיפדים שונים כדי ללמד מוסר ולעוץ עצה זה לזה, ולספר בזכות ידיו של המפעיל הפוליטי החוסם כל הלילה. והנה בא לו אחד המפעילים והתרעם, התקומם ותבע את עלבונו הקיבוצי על כך שוויקיפד התייחס למפעילים בתואר "פועל ניקיון". מיד ניתנה לו תשובה אחת, שגויה לחלוטין, שהכינוי הוא מטפורה למאמצי המפעילים לשמור על נקיונם של הערכים. גם כשהמטפורה השתבשה (אני לפחות לא מוחק את התריסים ולא חוסם את הפאנלים פעם בשבוע), נערך דיון משעשע (הפעם באמת) בין שני המלומדים על מקורותיו הבלשניים של הביטוי. המשיכו ודרשו כל הלילה עד שבאו תלמידותיהן וקראו כי הגיע זמן קריאת שמע של שחרית, שכן כולם טועים, הם לא מצחיקים, והנה ביורוקרט בכבודו ובעצמו, ולא סתם ביורוקרט, הראשון לוויקי-ציון, כבר עשה שימוש במושג לפני עידני עידנים (קרי: לפני שלוש שנים). נחתם הגולל ונפתרה הסוגיה.

אבל הציטוטים ללא הקשרם - מטעים. לא מדובר בכינוי תמים, אלא בביטוי שנולד כקו הגנה כנגד הניסיונות להגביל את כוחם של המפעילים. ליתר דיוק, את אחיזתם האינסופית בהרשאותיהם. או אז נאלצו המפעילים למתג עצמם מחדש - לא עוד צווארון לבן, אלא אנשי צווארון כחול אנו! אין אנו "מנהלים", אלא "פועלי ניקיון"! אין אנו נהנים ממשמני הארץ ומכוח בלתי מוגבל (למשל לחסום את בר הפלוגתא הפוליטי שלי ולקבל גיבוי מהקולגות) אלא מלכלכים ידינו אנחנו, ובהתנדבות! כך, נולד הביטוי ככלי שכנוע בידי ההגמוניה שאין היא הגמוניה כלל.  והנה בא דור שלא ידע את יוסף, מפעיל ינוקא שלא מכיר את ההיסטוריה ואשר הפנים את מנעמי התפקיד, ואיש לא סיפר ל שהוא אמור להצטנע ולהכחיש את מעמדו כדי לשמר את מסך העשן של הנושא בנטל, המתנדב הסובל.

אולי כדאי שמישהו יחנוך מפעילים צעירים וילמד אותם את רזי האיגוד המקצועי. אולי כדאי שתהייה להם מעין הגדה של פסח המלמדת אותם את תולדות עיסוקם. ואולי לא יזיק אם במקום זאת פשוט יגדלו המפעילים עמוד שידרה ויתחילו לנהוג ביושרה זה בזה, בגלוי, בפומבי, כך שלא יהיה עוד צורך במסיכות של עובדי כפיים ובמטפורות של פועלים - הדבר פשוט יהיה גלוי לעין כל.

10 תגובות:

מ.ש.ל אמר/ה...

הגיע הזמן שהמפעילים יגלו קצת יושרה ולא יכנסו להיסטריה המונית כל פעם שמישהו אומר משהו נגדם. בוויקיפדיה יסלחו על העתקה, אבל יחסמו כמעט מיידית אם תאמר משהו נגד מפעיל. לצאת כנגד מפעיל שקול להיות הגדי שנקנה בתרי זוזי. וההתקפלות וההתרפסות הכמעט קולקטיבית מול החוסם, שלא צריך בכלל להיות מפעיל, היא ההוכחה הטובה ביותר בנמצא לכך.

הראל קין אמר/ה...

אוי, חלש, לא ממוקד וממוחזר. נו, מה אתה רוצה בעצם??
התבטאתי לא פעם שכל דימוי פועלי הניקיון הוא סוג של שקר לבן שאנחנו מספרים לפני השינה לילדים. הרי אילו היו המפעילים סתם פועלי ניקיון ותו לא, לא הייתה התלהבות כזו לכתוב במפעיל נולד (ואין דף שזוכה לכזו השתתפות ערה כמו דף זה), ואתה בכבודך ובעצמך לא היית מקדיש זמן רב כל כך מחיי הבלוג שלך לפשפוש במעשי המפעילים. הו, המפעילים, המפעילים. אותה קאסטה מורמת מעם של רוחשי רעה חסרי חוט שדרה, חבורת זדים מרושעת שקמה על הוויקיפדים התמימים למרר את חייהם.
לא, המפעילים אינם רק "פועלי ניקיון", הם משתמשים ותיקים, שקולים, מוערכים ורבי ניסיון שעיני הקהילה נשואות אליהן לטוב ולרע, ומעשיהם צריכים לשמש דוגמה לאחרים (ומשום כך בודקת אותם הקהילה בשבע עיניים). וכן, במידה רבה הם מנהלי האתר, ואפילו - כפי שהתבטאתי פעם בדיון על כתבה הומוריסטית בטילדה הרביעית, הם "חוד החנית" של הקהילה.
אין מה להתבייש בזה, ואין צורך לומר כאילו הם פועלי ניקיון ותו לא.

אהרן בן טובים אמר/ה...

כרגיל, תודה, הראל, על תגובתך. טוב לקרוא שאתה לא תומך במצג השווא של "פועלי הניקיון". ובכל זאת כמה שגיאות בתגובתך:

"קאסטה מורמת מעם של רוחשי רעה חסרי חוט שדרה, חבורת זדים מרושעת שקמה על הוויקיפדים התמימים למרר את חייהם" - לא טענתי זאת ונדמה לי שאיש לא טען זאת מעולם. הטענה העיקרית היא משהפכו המפעילים למפעילים, הם חרדים למעמדם החדש בצורה שפוגמת ביושרתם. לכן הם אינם מבקרים זה את זה, בוודאי שלא כתרבות של ביקורת עצמית. בגלל זה הם אינם מתקנים את עוולותיהם של עמיתיהם. בגלל זה הם מקסימום רומזים על אי נוחות מפעולות חבריהם בשפה רפה, אבל לא עושים מעשה. בגלל זה הם מועלים באמון שניתן להם.

"הם משתמשים ותיקים, שקולים, מוערכים ורבי ניסיון שעיני הקהילה נשואות אליהן לטוב ולרע, ומעשיהם צריכים לשמש דוגמה לאחרים (ומשום כך בודקת אותם הקהילה בשבע עיניים)" מילא שאני בכלל לא בטוח שכך ניתן להגדיר חלק מהמפעילים. נניח שכן. העובדה היא שחלקם לא עומדים בציפיות אלו, הם לא משמשים דוגמה, העיניים לא נשואות אליהם, וגם כשבודקים אותם (ונכון ציינת שזו "הקהילה" ולא עמיתיהם) רק לעתים נדירות שבנדירות וקיצוניות שבקיצוניות, יוצא מכך צעד ממשי. אידיאל "חוד החנית" הוא אידיאל שלא מממש את עצמו, ולו בשל העובדה שמפעילים רבים כל כך הם שוטרים במשרה מלאה ולא כותבי ערכים.

הדורך במקום אמר/ה...

אוי הראל, חלש, לא ממוקד וממוחזר. איך הפכת מהתקווה לרוח חדשה שתשנה את מוסד המפעילות למי שחתום על מסמך דיקטטורי לעילא כמו ה"יציאה לדרך חדשה"?

אבל זה לא אתה, זו הרוח השלטת (הישנה, המכוערת שרק קובעה במסמרות ב"דרך החדשה") של חוסר מעש. בוויקיפדיה לא משתלם לעשות, אם תעשה - תשלם, והרבה. במיוחד לא משתלם לצאת מול מפעילים שמקבלים גיבוי אוטומטי ממקהלת מפעילים נפוחה מחשיבות עצמית שאינה מסוגלת לקבל פרומיל ביקורת עצמית.

אבל זה משתנה. אולי גם בגלל אהרן, אבל בטוח שלא בגלל מי שעומדים בראש הפירמידה.

OdedD אמר/ה...

בן טובים,

התנצלותי הכנה, איני רואה בי, או בקרב עמיתי המפעילים "פועלי ניקיון" או עובדי תחזוקה, ולא, בניגוד למשתמע מדבריך איני רואה במפעילים מעמד מורם מן העם, או מעמד שליט בויקיפדיה. לקולי יש בדיוק את אותו המשקל כמו לקולך או לקולו של הראל (למעט במקרים מאד ספורדים של הצבעת מפעילים)

אז, עם כל הכבוד, המפעיל הינוקא מכיר את יוסף ומנעמי התפקיד לא תמיד כלכך נעימים כפי שאתה מציירם, האמן לי שלעיתים אני מעדיף שלא להחזיק בסמכויות הללו בכלל, ולוואי והייתה לי הזדמנות להראות לך "יום בחיי" מפעיל, אולי תגלה שהתפקיד לא כלכך ורוד כמו שאתה אוהב לתאר אותו...

שלך, עודד (Damzow)

הראל קין אמר/ה...

הדורך במקום, אני לא מבין מה זה "לא משתלם לעשות". לעשות מה, מרידות? הפיכות? תרגילים בדמוקרטיה ישירה? בלגנים בבירורים?

כי ראיתי שמי שעשה הרבה באותה פעילות ישנה ומשעממת שלא זוכה פה אף פעם לסיקור - מכתיבת ערכים עבור בוויקיגמדות, תחזוקת תבניות, ניהול מיזמים, בירור הז"י, ניטור השחתות וכיוצא בזה רוטינות ויקיפדיות שלשמן לכאורה התכנסנו - דווקא "מתקדם" יפה (אם אני בכלל מבין למה כוונתך בלהתקדם). דבריו נשמעים ברצון והוא זוכה להערכת הקהילה. די!! המפעילים הם לא "מקהלה נפוחה מחשיבות עצמית". הנה שוב חזרת לתקליט הזה.
המפעילים הם - גם - ויקיפדים וטובת המיזם לעיניהם לא פחות ממך, דורך במקום יקר. הם היו ויקיפדים ועודם ויקיפדים. אתה ואחרים פשוט לא מסוגלים לפרגן (!!) להם את עובדת היותם מפעילים בעוד שאתם אינכם. מבאס, אבל זה ככה.
וצוות המפעילים היום הטרוגני, מגוון, גמיש, חברותי ופתוח הרבה יותר מזה של 2005 או 2006. בדוק, באחריות מרופא יד ראשונה. אולי לא היית אז, אבל אני זוכר מה היה פעם.

אנונימי אמר/ה...

נרדמת? תתעורר!

אנונימי אמר/ה...

נראה שבן טובים פרש.

אנונימי אמר/ה...

אתה כל כך צודק.
תראה מה קרה למי שכבר יודע ומכיר, ועדיין הלם את הנבואה שניתנה לו..
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA_%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:Xenophob

אנונימי אמר/ה...

אולי שליטי ויקיפדיה חטפו את בן טובים ולכן הוא לא כותב יותר?