יום שבת, 7 באוגוסט 2010

דייסת סבתא

"סבתא בישלה דייסה. נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, נתנה לזה, ורק לזה לא נשאר."

הייתי רוצה לכתוב כאן שסוכן חשאי הצליח לקבל הזמנה אקסקלוסיבית לאורחת גורמה שארגנה רשת הפטרונז' בניסיון לגייס כוחות חדשים לשורותיה. לצערי זה לא נכון. במקום זה מספר תודות פומביות בשניים-עשר דפי שיחה מעידות על ארוחת ערב בה השתתפו, ככל הנראה, שלושה-עשר ויקיפדים-סועדים לכל הפחות. חלק מהמסובים משתייכים במובהק לרשת פטרונאז' ותיקה ופעילה. חלקם מגוייסים חדשים. אולי נכתבו התודות בתום לב מתוך נימוס בסיסי (ועל כך בוודאות תבוא נזיפה גם תבוא), ואולי חלק מהמגוייסים בכוח לא ממש אהבו את מה שראו וזו דרכם ליידע את שאר הקהילה על שהתרחש בבית קט בסוף חודש יולי אחד, לספירתם.

תמיד משמח לראות קמפיין מנוהל היטב. גם כשמטרתו מפוקפקת ניתן להעריך עבודת שטח ראויה. והנה הרשת המבקשת להתרחב פונה ביעילות לבני שני המגזרים בעלי ייצוג הייתר המובהקים ביותר בקהילת כותבי ויקיפדיה: חרדים/דתיים והומוסקסואלים. דפוס גיוס נוסף הוא פנייה למשתמשים פעילים ונייטרליים, שנתפסים כמאוזנים ולא מחנאיים, שגיוסם (והכחשת הגיוס) יסבו תועלת כפולה לרשת הפטרונז'.

דפוסים אלו חושפים דבר נוסף. לא מדובר על התארגנות אידיאולוגית, דוגמת המבקשים לקדם עריכה ציונית בוויקיפדיה ועורכים קורסי הכשרה לשם קידומה של השקפתם הפוליטית, למשל, אלא בתאוות כוח בלבד. עוצמה לשם שימור עוצמה. שליטה לשם שליטה. פניה המכוערים ביותר של הפוליטיקה. כל פוליטיקה.

טוב, לא לגמרי מדוייק. אין מאחורי המתארגנים אידיאולוגיה חוץ-ויקיפדית, אבל בהחלט יש להם אג'נדה פנים-ויקיפדית די ברורה. מחנה משותף אחד לכל הסועדים הוא התנגדותם לרפורמה אמיתית במעמדם של המפעילים ונהלי מינויים והדחתם. כל המשתתפים, ללא יוצא מן הכלל, התנגדו לכך בפרלמנט (כולל זה שהצבעתו נמחקה בשל היעדר זכות הצבעה), ואולי הפארסה האחרונה (ראו חטיפת אתר זה בידי כותב יומנים מסויים) בנושא המחישה להם שטרם נאמרה המילה האחרונה במאבק שבהתנגדותם לו הם מאוחדים.

ועל מה דיברו שם, בין בליסה לגריסה, בין גרגור לכרסום, בין גיהוק לשיהוק? כנראה שעל החדרת אחד מאנשיהם למוסד הבודק אחרי כישלונו להיבחר כמועמד יחיד כשבוע קודם לכן. התבוננות בדף ההצבעה מגלה כי כמחצית (6) משלושה-עשר הסועדים הצביעו בעד מועמד רשת הפטרונאז'. כמחצית (6) לא הצביעו כלל, מהם המועמד עצמו שהדבר נמנע ממנו ואחד ללא זכות הצבעה. ואחד בלבד הצביע למועמד אחר. זאת מבלי לספור חברים אחרים ברשת הפטרונאז' שאולי לא טעמו מהתרקובת בגלל התחייבויות אחרות, אבל נאמנותם המחנאית לא מוטלת בספק. נראה שמי שניבא, כשהמאזן בין המועמדים המובילים היה 20 על פני 18, שמועמד הרשת "יגיע למספר המצביעים הנדרש הכי מהר" הוא לא כתב דברים בעלמה, וערבויות הופקדו בידו ימים ספורים קודם לכן. לא לחינם כתב סועד אחר כי הוא מצביע למי שהתרשם ממנו באופן אישי (מעל שולחן ארוחת ערב בחוג בית). כיצד חדר קריטריון ההכירות לקהילה וירטואלית? לשם כך מקיימים חוגי בית פרטיים לסועדים אקסקלוסיביים. חשבון פשוט יגלה שללא תמיכת חוג הבית לא היה נבחר המועמד אותו קידמה רשת הפטרונאז'.

ולמה זה חשוב? שיאכלו. שידברו. שיצביעו.

זה חשוב כי הם בהחלט יכולים לחגוג ניצחון קטן בארוחת קינוחים נוספת. כעת בידם גישה ישירה לכלי היחיד שיכול לעקוף את האנונימיות של עורכי ויקיפדיה. ידעו העומדים בפרץ כנגד הגל העכור המאיים לשטוף את הקהילה כי האנונימיות שלהם פרוצה ולמעשה עוד מספר ימים לא תתקיים עוד. אין שום סיבה לחשוד שרשת הפטרונאז' ונציגה ישמרו על כללי האתיקה המתבקשים. אלו לא הפריעו להם בעת הצבעה בבובות קש בפרלמנט בעבר. בעת ניסיון הצבעה ללא זכות הצבעה בפרלמנט. ובעת ניסיון למנוע הסרת סמכויות של מפעיל-חבר באלימות וירטואלית ובאמצעים פסולים. האתיקה המפוקפקת שגילו עד היום וחוסר בחילתם בכל אמצעי לבצר את כוחם מבטיחה שכעת לא יהססו לעשות שימוש בכלי החדש שנפל בידם.

בתאבון!

19 תגובות:

הראל קין אמר/ה...

אתה יכול להמשיך ללהג ולאסוף באובססיביות הוכחות לארוחות ערב חברתיות שאליהן לא הוזמנת (וגם אני לא) (אבוי, איזו מזימה! הם סעדו את ליבם בסתר!!) - בכל האמור במוסד הבודק, מדובר בכלי ריק מכל כוח שמשתמשים והשתמשו בו תמיד בעיקר כדי להפחיד את הקהילה. כל פעולות הבודק מתועדות ביומן מיוחד, שכל בודק אחר יכול לפשפש בו. ככה שבודק שימעל בתפקידו עשוי בקלות להיתפס בכך.

קיץ עכשיו, לך קצת לים ותרגע.

בידידות,
המגיב הקבוע,
הראל

טרול רפאים אמר/ה...

כל פעם שאני מקבל הודעה מגוגל חדשות על הבלוג שלך אני מבין שההגדרה של מכונה לחדשות איננה תואמת למה שאני מגדיר כחדשות.
הפוסט הזה יכל להיכתב בקלות לפני ארבע שנים, כלום לא השתנה בתלונות ולצערי זה לא נבע מחוסר הצורך בשינוי אלא מההתעסקות בשטויות.
עד כמה שזה יפתיע אותך, להרשאה של המפעיל יש השפעה אפסית עד לא קיימת על ויקיפדיה ואני אומר זאת בתור מי שהיה מפעיל מערכת והתפטר כך שאני מכיר זאת משני הצדדים.
במקום להתעסק בבעיות האמיתיות של ויקיפדיה (שהן סמויות מהעין), אתה בוחר במודע להתעסק במה שנראה במקום במה שחשוב. בעיניי הפוסט הזה איננו שונה מהפרסומים בעיתונים על מסיבת יום ההולדת בבית ראש הממשלה.
פרסום בלוג שטנה על מעפילי המערכת (וזאת מהות הבלוג הזה) לא קידמה, לא מקדמת ולא תקדם את ויקיפדיה ומכיון שאתה לא הראשון אינך יכול אפילו להתהדר במקוריות כלשהי.

אורי אמר/ה...

הרפתקאות משעשעות להפליא. תודה על ההפניות.

אנונימי אמר/ה...

הייתי שם ואו שהייתי בשירותים כל הערב או שאתה חיי בסרט

אהרן בן טובים אמר/ה...

הראל: דבר ראשון, נדמה לי ששם אתה יודע היטב שהכתיבה כאן היא יותר מלהג. גם האיסוף לא ממש היה אובססיבי, ואפילו לא מאתגר, אלא גלוי לעין כל (הפעם). לגבי דבריך על הצד הטכני של הבדיקה - אני שמח לקרוא זאת. ועדיין הניתוח בעינו עומד: יש להם משת"פ במוסד הזה. כל שניתן לקוות הוא שהבודקים האחרים יעמדו על המשמר.

טרול רפאים: אני לא כותב חדשות, אלא מאמר ניתוח ביקורתי. לגבי השפעתו של מפעיל - אני חולק עליך עמוקות, וויקיפדיה השתנתה לא מעט מאז שהיית אתה מפעיל. גיוחתיך התקופתיות על מנת להשמיע נזיפה שמרנית ואנכרוניסטית לא מאפשרת לך לראות את אופני התנהלותה של הקהילה ביום-יום. לגבי מהות הבלוג אני, באופן טבעי, סבור שאתה טועה ומטעה. בכוונה. המנטרה הקבועה של השמרנים החוששים משינוי ומאבדן השפעה וכוח כאילו כל רפורמה נובעת משינאה, קינאה ונקמנות נשחקה עד דק, וההצבעה האחרונה בפרלמנט הראתה כיצד רטוריקה שקרית בה עושים שימוש רב מדי מאבדת מתוקפה. אתה פשוט חי בדיליי של כמה חודשים, אם לא שנים.

ולמרות כל אלו אשמח לקרוא מה לדעתך "חשוב". מה לדעתך הוא "הצורך בשינוי" ולאיזה כיוון. רק זכור שבלוג זה מתמקד בקהילת וויקיפדיה ובאופן ייצור היידע, ולא ביידע עצמו, על אף שהדברים קשורים זה בזה (ולא לחינם גדולי הפוליטיקאים הוויקיפדים לא עוסקים בייצור ידע, אלא בפיקוח ומשמעת, ובעיקר בשליטה).

אורי: תודה.

אחד אמר/ה...

אני מסכים עם הראל שהחשיבות שמייחסים לתפקיד מופרזת. אבל זה הרי מה שקובע - לא החשיבות האובייקטיבית של התפקיד, אלא החשיבות הסובייקטיבית שלו. זאת צריכה להיות נקודת ההתייחסות. ה[[בודק|שופט]] שהתפטר היה מהמפלגה הקונסרבטיבית, והיה חשש של ממש שאת מקומו יתפוס בודק חדש מהמפלגה הרפורמיסטית. איזה מזל שבסנאט חברים גם בני משפחה, וגם כאלה שלא ממש יודעים במה מדובר, ואפשר לוודא ( http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA_%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9%3ARhone&action=historysubmit&diff=9106138&oldid=9098489 שהם מצביעים נכון (http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94%3A%D7%91%D7%95%D7%93%D7%A7%2F%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%AA_%D7%91%D7%95%D7%93%D7%A7%D7%99%D7%9D_-_12&action=historysubmit&diff=9106331&oldid=9106182 ). אם היו מתייחסים לתפקיד הזה באופן האובייקטיבי, לא היה צורך בכל זה. מי שהיה נבחר, היה נבחר. אבל בכל זאת כנראה שהתייחסו לזה כאל מאבק כוחות.

המזל הוא שבשורה התחתונה, חוץ מעניין של אגו, ואולי זריקת עידוד לרשת החברתית שספגה כמה מכות לאחרונה, אין לניצחון הזה משמעות רבה. 3 מהבודקים אינם משתייכים אליה, ומאחר שדי בהתנגדות של בודק אחד כדי למנוע בדיקה, החשש שייעשה בכלי הזה שימוש לרעה קטן. אני מזכיר שהבודק שנבחר משתייך לאותו מחנה של הבודק היוצא, וגם קודם לא היה בזה שימוש לרעה.

אהרן בן טובים אמר/ה...

תודה "אחד", קישור מאיר עיניים. הנה כך מגייסים מצביעים ב-40 דקות בלבד מבקשת ההתחברות הראשונה ועד לביצוע המושלם בדף ההצבעה.

הצבעה ראויה למשרת אמון...

אחד אמר/ה...

במחשבה שניה, עדיין ייתכן שימוש לרעה, וייתכן גם שנעשה שימוש לרעה בעבר. אין לדעת איזה שימוש עושה בודק במידע שהוא רואה ושאינו נחשף עם גילוי תוצאות הבדיקה.


***הערה: אם תוכל לסדר שבתגובה הקודמת שלי, במקום שכתובות הקישורים עצמן יופיעו בטקסט, הקישור הראשון יופיע כקישור מהמילה "לוודא", והקישור השני כקישור מהמילה "נכון". לא הצלחתי לעשות את זה בעצמי, זה משום מה יותר מסובך מבוויקי. ***

אהרן בן טובים אמר/ה...

לאור תגובתו של הראל לעיל לא יכול להיעשות שימוש לרעה בצורת בדיקה חשאית. יכול להיעשות שימוש שכזה בצורת הסכמה אוטומטית לבקשות שאר חברי הרשת המדוברת, ולא אתפלא אם יהיו הסכמות שכאלו במחטפים באישון לילה. בבחירות הבאות הם ינסו שוב להשיג בודק שני. ראי הוזהרתם.

לגבי בקשתך: אני מצטער, אין לי אפשרות לערוך תגובות.

אורי אמר/ה...

אפשר אולי הסבר מדוע תפקיד הבודק חשוב? זה נראה לי כמו טירחה גדולה שמעט מאוד שכר בצידה. חוץ מזה, אם זכרוני אינו מטעני, מפעילי מערכת נהגו בעבר לבדוק כתובות ip ולעשות פוילע-שטיקים כאוות נפשם - אז אולי המצב החדש הוא שיפור במצב.

אנונימי אמר/ה...

אהרן, יש נזק. נניח שבמהלך בדיקה מגלה בודק מידע שהוא פועל יוצא מהבדיקה אך אינו נחוץ לבקשה שהושארה לבודקים. מאחר ובוויקי זה לא רק תאמר לי מי אתה, אלא גם תאמר לי מי חבריך לסעודה, אז לפטרונז' מידע פנימי, אותו הם יכולים לחלוק עם כל דיכפין, או במקרה הזה, עם כל מי שסבתא בישלה לו דייסה.

אורי אמר/ה...

אולי. אבל מה בכך? מעבר להעברת רכילות- עניין לא נאה אבל גם לא כל כך נורא - אין כאן הרבה. מה בכך שמישהו יודע שלפי כתובת האי-פי שלי אני גר בקומה ב' ברחוב השושנים 4 בתל אביב ולא, כפי שאני מתרברב בוויקיפדיה, בסביוני נצרת הנבנית? זה שמישהו חומד את המידע, לא אומר שהוא מסוכן או חשוב.

ש אמר/ה...

לעניין הסעודה, שיהיה להם בתאבון, ויקיפדיה היא גם קהילה, אני רואה את זה כדבר טבעי שחלק מחבריה, גם אם עושים זאת באופן סלקטיבי, בוחרים לקיים מפגשים חברתיים, לצ'טט ולהחליף דעות שלא בפלטפורמת האתר ושומו שמיים גם במפגש בונים חופשיים. דמזו דווקא הצטייר בעייני כבחור חיובי ועצמאי בדעותיו, אשמח אם תוכל להצביע על דוגמאות שמשייכות אותו לכת. אני חש עימו כבודק, יחסית שקט, אבל לך תדע.

אהרן בן טובים אמר/ה...

ש' שלום,

אני לא יודע אם זה טבעי שקהילה וירטואלית תייצר קליקות המתאמות עמדות ופועלות יחדיו במפגשים בחיים האמיתיים. וגם אם זה טבעי, אני לא יודע אם זה ראוי. וגם אם זה טבעי וראוי, אני עדיין כאן על מנת להצביע על התוצאות של ההתארגנויות הללו.

לגבי הבודק הטרי, למרות שהייתה לי עליו ביקורת בעבר (כאן למשל) הרי שהטענה הראשונה ברשומה זו היא שמדובר על מגוייסים חדשים. התרשמותי היא שלאור הכישלון המפתיע בהצבעה הקודמת, בה היה הנדון מתמודד יחיד, זיהה מישהו הזדמנות לגיוס חדש. כשני שליש מחברי הרשת ישבו יחדיו עם מגוייסים חדשים לשיחת גיוס וטקס חניכה. האתנן הראשון וההדגמה לכדאיות ההצטרפות נרמז בדברים שנאמרו שהבאתי ברשומה לעיל ובהצבעה עצמה: כולם בשביל אחד. בעתיד יגבה החשבון בחלקו השני של הפתגם: אחד בשביל כולם.

אהרן בן טובים אמר/ה...

הערה: לא פרסמתי כאן תגובה אחת שביקשה להביא "מידע עסיסי" על קשר זוגי בין שני ויקיפדים וקישור לתמונה ממפגש ויקיפדי בו הם מצולמים יחדיו.

אבקש מהמגיבים להימנע מתגובות דומות.

אנונימי אמר/ה...

אין כאן שום דבר חדש. כבר שנתיים לפחות שמדי כמה חודשים מוזמנת קבוצה שנבחרה בקפידה לארוחות ועל-האש אצל גלגמש בבית (מותר להגיד גלגמש? אם לא אז תשנה ל"ויקיפד ותיק" או משהו כזה כראות עיניך). הנוכחים הם פחות או יותר אותם הנוכחים שהיו גם כאן.

עוד אנונימי אמר/ה...

דמזו הוא בחור טוב וחיובי לכל הדעות. מפה ועד להגיד שהוא "עצמאי" רחוקה הדרך. האמת היא שהוא עושה דברו של הפטרונאז' המדובר. אין לי ספק שכוונותיו טובות, ובמקרים רבים בתמימותו הוא אף אינו מודע לכך שהוא כלי של אחרים, אבל בשורה התחתונה, הוא אחד החיילים הנאמנים ביותר.

אנונימי אמר/ה...

שמת לב שכמעט אף אחד ממפעילי המערכת לא בחר בבריא? האם לדעתך הוא נתפס כאיום עליהם, עקב תמיכתו בקיצור כהונתם?

אחד שיודע אמר/ה...

כמו כל דבר, הכל בעיני המתבונן.

מפגש בין חברים בקהילה אינטרנטית, גם אם חוג מצומצם שלה הוא לא חריג.

כמובן שיש קבוצה חזקה וחברית שלפעים מגבה אחד את השני בוויקיפדיה, אבל הטענות בדבר "גיוס", "טקסי חניכה" ושאר מונחים מופרכות.

במפגש בו השתתפתי בקושי דיברו על נושאים של פוליטיקה ויקיפדית, אולי דיברו קצת על ערכים וכאלה, ובעיקר שיחה בטלה על הא ועל דא. לפעמים קצת רכילות ויקיפדית.

הדמוניזציה שבאה לידי ביטוי בכינויים "פטרונאז'", "חיילים נאמנים" ושאר ירקות מוגזמת מאוד.